Porsche 911 firar 50 år

Foto: Porsche
Foto: Porsche

I fem årtionden har 911 varit kärnan i varumärket Porsche. Alltsedan presentationen av typ 901 på den internationella bilutställningen i Frankfurt 1963 har den inspirerat bilvänner världen över.

911 är den centrala referenspunkten för alla andra modellserier hos Porsche. Varje Porsche från Cayenne till Panamera bär med sig en del av 911:s filosofi.

Porsche 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar och det gör den till världens framgångsrikaste sportbil. För var och en av de sju generationerna har ingenjörerna i Zuffenhausen och Weissach återuppfunnit den och gång efter annan demonstrerat innovationskraften hos märket Porsche.

Förutom med sina klassiska linjer har Porsche 911 alltid utmärkt sig genom sin avancerade teknik. Många av de idéer och tekniska lösningar som först togs i bruk i Porsche 911 har fötts på tävlingsbanan. 911 har alltid satsat på prestanda och tävlingar har varit det viktigaste testlaboratoriet. Ända från början har den varit som hemma på tävlingsbanor världen över. Över två tredjdelar av Porsches 30 000 segrar i motorsport fram till idag har vunnits i en 911.

Femtioårsfirandet av denna sportbilsikon är är Porsches huvudtema år 2013. Det kommer att bli en rad evenemang och det första är "Retro Classics" bilshow i Stuttgart. Från den 7:e till den 10:e mars kommer Porsches Museum att inleda jubileumsåret med att visa fyra specialmodeller, en tidig 911 Turbo Coupé, en studie till 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7.

Det här chassiet av professor Ferdinand Alexander Porsche var en milstolpe på vägen mot utformningen av 911.

Företaget kommer också att skicka en äkta 911 från 1967 på världsturné. Under ett år kommer den historiska niohundraelvan att besöka fem kontinenter. Den kommer att visas på ställen som Pebble Beach i Kalifornien, i Shanghai, på Goodwood i England, i Paris och i Australien. Som ambassadör för märket Porsche kommer denna klassiska 911 att synas på många internationella bilutställningar, i samband med historiska rallyn och vid andra bilsportevenemang.

Prototypen till modellen avtäcktes första gången vid Frankfurts bilsalong (IAA) 1963 som Porsche 901. Inför marknadsintroduktionen 1964 döptes den om till 911. Dess luftkylda sexcylindriga boxermotor utvecklade 128 hk vilket gav en toppfart av 211 km/tim. Den som ville ta det litet lugnare kunde från och med 1965 välja den fyrcylindriga Porsche 912.

1966 presenterades 911 S med 158 hk. Det var den första modellen som utrustades med Fuchs lättmetallfälgar. 911 Targa med sin karaktäristiska störtbåge debuterade sent 1966 som världens första säkra cabriolet. 1967 kunde den halvautomatiska fyrväxlade Sportomatic erbjudas. Med 911 T från samma år, och senare även med E- och S-varianterna, blev Porsche den första tyska biltillverkaren som klarade de stränga amerikanska avgaskraven.

Porsche 911 blev allt kraftfullare allteftersom cylindervolymen ökade, först till 2,2 liter (1969) och sedan till 2,4 (1971.) 911 Carrera RS 2,7 från 1972 med en 207 hk stark motor i en bil som vägde under 1 000 kg är ännu idag sinnebilden av en drömbil. Den karaktäristiska "ankstjärten" var den första bakre spoilern på en serietillverkad bil.

Tio år efter debuten gav Porsches tekniker 911 sin första större omarbetning. G-modellen tillverkades från 1973 till 1989, längre än någon annan 911-generation. Den hade de mer framträdande stötfångarna som tagits fram för att klara de senaste krocktesterna i USA. De åkande skyddades också bättre med trepunktsbälten som standard och integrerade nackskydd.

En av de viktigaste milstolparna i 911:ans historia var avtäckningen 1974 av den första 911 Turbo med en trelitersmotor på 256 hk och en enorm bakre vinge. Nästa hopp i prestandakurvan kom 1977 med 911 Turbo 3,3 med intercooler. Med 296 hk var den bäst i klassen.

1983 ersatte 911 Carrera SC-modellen. Med en 3,2-litersmotor och 228 hk blev den en favorit bland samlare. Från och med 1982 kunde friskluftsvänner också beställa 911 som cabriolet. 911 Carrera Speedster lanserades 1989 och var en påminnelse om -50-talets 356 Speedster.

Just när bilexperter började förutsäga det omedelbart förestående slutet på en epok kom Porsche 1988 ut med 911 Carrera 4 (964). Efter femton års produktion förnyades 911:ans bottenplatta radikalt med 85 procent nya delar vilket gav Porsche en modernare och framtidsinriktad bil. Den luftkylda boxermotorn på 3,6 liter utvecklade 247 hk. Exteriört skiljde den sig bara marginellt från föregångarna med stötfångare i polyuretan och en uppfällbar spoiler på bakluckan. Men inuti skiljde desto mer. Den kom med ABS-bromsar, Tiptronic automatlåda, servostyrning, krockkuddar och ett helt nytt chassi. Den tidigare fjädringen med torsionsstavar ersattes med bärarmar i lättmetall och spiralfjädrar. En revolutionerande medlem i den nya 911-serien var den fyrhjulsdrivna Carrera 4.

Förutom Carrera Coupé, Cabriolet och Targa kunde kunderna från 1990 också välja 964 Turbo. Den drevs från början av den beprövade 3,3-liters boxermotorn men 1992 uppgraderades den till en starkare 3,6-litersmotor med 355 hk.

Idag är 964 Carrera RS, 911 Turbo S, och 911 Carrera 2 Speedster särskilt efterfrågade bland samlare.