E-mobilitet fokus för Volkswagen

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Färre jobb som en följd av riktlinjerna

Vid fredagens möte godkände Volkswagen AG:s styrelse den nya anläggningstilldelningen. Den strategiska anläggningstilldelningen speglar de närmaste fem årens utmaningar, och sätter den nödvändiga grunden på plats. Anläggningarna i Emden och Hannover kommer att konverteras till att bygga elbilar: modeller från ID.-familjen kommer att börja rulla av monteringslinjerna från 2022. För att kunna tillgodose tillväxten i Europa kommer koncernen att expandera sin produktionskapacitet efter år 2022 med ytterligare en anläggning i Östeuropa.

– Vi har omdefinierat den strategiska anläggningstilldelningen och anpassar våra anläggningar för framtiden. I detta ingår bland annat att produktfamiljer från flera varumärken samlas för ökad kostnadseffektivitet och synergier. På så sätt kan vi förverkliga Volkswagen-koncernens fulla potential, sade Oliver Blume, produktionsansvarig i Volkswagen AG:s koncernledning.

Elbilarna ska börja rulla ut från monteringslinjerna i Emden och Hannover från 2022: framöver kommer elektriska småbilar och sedaner från flera märken att byggas i Emden, medan Hannover kommer att specialisera sig på tillverkningen av ID.BUZZ-familjen, förutom att bygga fordon med konventionella drivlinor.

– Med hög kompetens och kvalifikationsnivå hos våra anställda är anläggningarna i Tyskland särskilt väl lämpade att omvandla till produktion av elektriska fordon. Vi anpassar de tre fabrikerna i Zwickau, Emden och Hannover till vår elektrifieringsstrategi, och lägger grunden för att utvidga vår elflotta och uppfylla CO2-målen, fortsatte Blume.

Produktionen av Volkswagen Passat-familjen flyttas till ŠKODA-fabriken i Kvasiny, Tjeckien. Dessa modeller kommer att byggas där tillsammans med ŠKODA Superb och Kodiaq från 2023. ŠKODA Karoq och SEAT Ateca, som för närvarande produceras i Kvasiny, kommer att överföras till en ny anläggning med samproduktion av flera varumärken. Koncernen söker en lämplig plats i Östeuropa för den nya anläggningen.

– Jag är särskilt stolt över att vi lyckats förlägga en stor del av e-mobilitetsproduktionen till våra fabriker här i Tyskland, eftersom marknaderna i Tyskland och Västeuropa tillsammans med Kina och USA kommer att bana väg för introduktionen av elbilar, sade Arbetarrådets ordförande Bernd Osterloh.

– Övergången till e-mobilitet är inte längre önsketänkande, den börjar här. Och färre jobb som en följd av denna övergång är en del av den övergripande bilden. Det har vi sagt flera gånger. Jag är medveten om att det är orsaken till att många kollegor, särskilt i Emden och Hannover, är oroliga för omvandlingen. Som arbetstagarrepresentanter har vi vidtagit åtgärder: en tioårig sysselsättningsgaranti utesluter obligatoriska uppsägningar fram till slutet av 2028. Vi kan göra justeringar via den demografiska kurvan så att ingen förlorar sitt jobb.

– Omvandlingen innebär enorma utmaningar för vår personal och hela bilbranschen. Här på Volkswagen tar vi oss an denna förändring från en stark position, och skickar ett tydligt budskap till hela branschen. Vi tar framtiden till Tyskland: elbilar, innovativa mobilitetskoncept och megatrenden med autonom körning tillverkas och förverkligas här på vår bakgård. Det innebär stora möjligheter för Volkswagen och vår personalstyrka.