Den kanadensiska bränslecellstillverkaren Ballard Power Systems redovisar en nettoförlust på 24,28 miljoner dollar för det andra kvartalet 2025. Det är en förbättring jämfört med samma period i fjol, då förlusten uppgick till nästan 31,5 miljoner dollar.
Sedan företaget inledde ett omstruktureringsprogram 2024 har de totala rörelsekostnaderna minskat med 19 procent. Men lanseringen av en ny strategisk inriktning i slutet av juli har medfört nya kostnader, som till viss del har ätit upp besparingarna.
Målet är att uppnå positivt kassaflöde vid utgången av 2027 och att sänka rörelsekostnaderna med ytterligare trettio procent redan nästa år, jämfört med första halvåret 2025. En stor del av besparingarna ska ske genom en omedelbar personalminskning.
– Vi har gjort framsteg när det gäller att förbättra vårt finansiella resultat, och med vår nyligen annonserade strategiska omställning har vi satt upp ett centralt mål: att uppnå positivt kassaflöde vid slutet av 2027, säger vd:n Marty Neese.
– Vårt fokus måste ligga på verkliga, kortsiktiga möjligheter där Ballard levererar tydligt värde tillsammans med en hållbar affärsmodell som betonar operativ excellens och kostnadsdisciplin.
Enligt Neese kommer de flesta omstruktureringskostnaderna att redovisas under årets tredje kvartal, medan effekterna av de lägre kostnaderna blir märkbara först 2026.
Svag utveckling i Kina – starkare i Nordamerika och järnvägssektorn
Ballard hade under kvartalet störst omsättningstillväxt i Nordamerika. I Kina har utvecklingen gått i motsatt riktning: från mer än en miljon dollar i intäkter under andra kvartalet 2024 till under 74 000 dollar samma period i år. För första halvåret landade Kinasiffran på 263 000 dollar.
På segmentnivå minskade intäkterna från lastbilar kraftigt, från nästan 1,7 miljoner dollar i fjol till 82 000 dollar i år. Däremot ökade försäljningen till järnvägssektorn markant, från 4 000 dollar till nästan 7,2 miljoner dollar.
Försäljningen av bränsleceller för tung mobilitet var starkare än för stationär kraftproduktion. Under kvartalet uppgick intäkterna för tung mobilitet till 16,1 miljoner dollar, jämfört med 13,2 miljoner året innan. Stationär kraftproduktion minskade däremot till 541 000 dollar, från omkring 1,7 miljoner i andra kvartalet 2024.
– Även om den makroekonomiska miljön fortsätter att vara föränderlig, har leveranserna till våra buss- och järnvägskunder hållit takten, vilket bidragit till en intäktsökning på elva procent jämfört med året innan, säger Neese. Han framhåller att företaget även efter kvartalets slut har säkrat större beställningar inom maritima tillämpningar.
Hårdare prioritering och pausade investeringar
Ballard har nyligen aviserat att planerade investeringar i USA och Kina skjuts upp, som en del av en bredare kostnadsbesparingsplan.
Bolaget räknar med att den globala vätgasmarknaden kommer att fortsätta växa, men i en långsammare takt än många tidigare bedömare trott. Bränsleceller ses som en nyckel för att minska utsläpp i tunga transporter och vissa stationära kraftlösningar, men kommersiell genombrottshastighet beror på politiska styrmedel och teknisk utveckling.
– Vi fortsätter att tro på vätgasens och bränslecellernas nödvändiga roll för att avkarbonisera utvalda tunga transport- och stationära kraftapplikationer, och vi har vidtagit åtgärder för att behålla vår ledande position inom området, säger Neese.
Han betonar att företaget har 550 miljoner dollar i kassa, inga banklån och inget behov av extern finansiering inom överskådlig framtid.
– Vi är väl positionerade för att på ett tillförlitligt sätt kunna betjäna våra kunder på lång sikt när vi fortsätter vårt uppdrag.
Fakta: Ballard Power Systems och bränsleceller
Ballard Power Systems
- Grundat: 1979, Burnaby, Kanada
- Specialitet: Utvecklar och tillverkar protonutbytesmembran-bränsleceller (PEM)
- Användningsområden: Bussar, lastbilar, tåg, fartyg och stationära kraftsystem
- Största marknader: Nordamerika, Europa, Asien
Bränsleceller och vätgas
- Funktion: Omvandlar vätgas och syre till elektricitet, värme och vattenånga
- Fördelar: Nollutsläpp vid användning, hög verkningsgrad, kan lagra energi över tid
- Utmaningar: Höga produktionskostnader, begränsad infrastruktur för vätgas, behov av politiskt stöd
-
Användningstrender: Störst potential inom tunga transporter och industriella applikationer där batterier har begränsad räckvidd.
Källa: Ballard Power System