Bygg-Ole och Beijer Byggmaterial slås samman

Foto: Beijer
Foto: Beijer

Beijer stärker sin position ytterligare i Stockholmsregionen

I och med förvärvet av de nya varuhusen stärker Beijer sin position ytterligare i Stockholmsregionen. De nya varuhusen ligger strategiskt bra till och Beijer kan nu erbjuda kunderna närhet till ett byggvaruhus oavsett var i Stockholmsregionen de befinner sig.  

Beijer och Bygg-Ole kommer tillsammans vara den enskilt största aktören i Stockholmsregionen med täckning från norr till söder och med tre logistikhubbar. De fyra varuhusen kommer även i fortsättningen att bära namnet Bygg-Ole då det är ett starkt varumärke i regionen. Beijer Byggmaterial har även tecknat ett långsiktigt hyresavtal med ägarfamiljens fastighetsbolag Mensätra Fastighets AB.

– För oss på Bygg-Ole är Beijer Byggmaterial en perfekt matchning och ligger rätt i tiden. Den kultur som vi har byggt upp passar mycket bra med Beijers värderingar. Vi jobbar båda utifrån en liknande strategi med fokus på proffsmarknaden, och det finns många fördelar för våra anställda och kunder med Beijer som en stark och investeringsvillig ny ägare, säger Mats Hedlund, vd på Bygg-Ole.

Bygg-Ole är ett familjeägt företag med varuhus i Nacka, Värmdö, Märsta och Saltsjö-Boo. Årsomsättningen uppgår till drygt 700 MKR och företaget har drygt 200 anställda. Ole Gustafsson kommer som äganderepresentant att ingå i Beijer Byggmaterials styrelse och är oerhört nöjd med samgåendet och vad det innebär för Bygg-Oles fortsatta utveckling.

– Jag ser på ett till stora delar nytt Beijer som har mycket positiv energi, kraftfull ledning, ett stort fokus på sälj och medarbetare. Genom den här affären blir vi nu också en del av Nordens starkaste aktör på byggmarknaden, säger Ole Gustafsson.

Beijer Byggmaterial har i dagsläget 12 byggvaruhus och en logistikhub i Stockholmsområdet med omnejd som i och med förvärvet blir 16.

– Vi har fört en dialog med Bygg-Ole som vi kommit i hamn med vilket gör oss till Stockholms starkaste spelare. Vi kompletterar varandra mycket väl både kulturellt, strategimässigt och geografiskt. Nu ska vi tillsammans bygga vidare på dessa styrkor och skapa Stockholms starkaste kundmagnet för byggproffs och hemmaproffs, säger Geir Thomas Fossum, CEO Beijer Byggmaterial.