Svarar upp mot det nya lagkravet som träder i kraft från årsskiftet
I slutet av januari lanserar SSG en ny lösning, som svarar upp mot det nya lagkravet på att det från årsskiftet måste finnas elektroniska personalliggare ute på industrins anläggningar i samband med pågående byggprojekt.
– Behovet är stort och akut. Vi har nu på mycket kort tid utvecklat en praktisk och smidig lösning, som vi anser vara god nog för våra kunder, säger Lena Wiig, tjänstechef på SSG.
Den 1 januari 2016 träder en ny lag i kraft, som ställer nya krav på lagring av information. På en byggarbetsplats ska det då finnas en elektronisk personalliggare, där information om vilka som är på arbetsplatsen ska vara dokumenterat. Skatteverket har från årsskiftet rätt att göra kontrollbesök för att se till att lagen efterlevs och även utdöma vite om så inte sker. Samma typ av system används för övrigt inom restaurang- och frisörbranschen och syftet är att motverka svart arbetskraft.
– Den information, som ska lagras, är namn, personnummer, organisationsnummer och tidpunkten när entreprenörerna kommer och går. Vid ett kontrollbesök ska informationen kunna lämnas över till inspektören från Skatteverket. Byggherren ska ha kontroll på att de entreprenörer, som medverkar i byggprojektet, har anställning i ett företag med F-skattsedel och skatteredovisning, säger Lena Wiig.
– Det gäller att få till ett smidigt flöde, eftersom det nästan alltid är många entreprenörer i farten samtidigt vid dessa byggprojekt. Vi har därför velat utnyttja befintliga gränssnitt. Många av de uppgifter som Skatteverket kräver finns redan registrerade i SSG Access och de kan vi därför återanvända. De enda av de data, som lagkravet ställer krav på och som måste läggas upp på nytt av industrin, är byggprojektets identifikationsnummer samt tid in och tid ut, som registreras av entreprenörerna själva via SSG Mobile, säger Lena Wiig.