"Möjligt att eliminera alla fossila bränslen fram till 2100"

Tyska kärnkraftverket ISAR, E.ON Kernkraft GmbH

Ett internationellt team av forskare anser att världen måste öka produktionen av kärnkraft om vi ska lyckas avvärja växthusgasernas värsta effekter på klimatet.

Teamet skriver i internationella tidskriften International Journal of Global Energy Issues, att med början av 2020 skulle det vara möjligt att uppnå en årlig produktion på 20 terawatt el utan att behöva ”fånga in” koldioxid och utveckla lagringsteknik för tiotals miljarder ton utsläpp som annars hotar att driva den globala uppvärmningen till katastrofala nivåer.

Herve Nifenecker från Université InterAges du Dauphine, i Grenoble, Frankrike och hedersordföranden i "sauvons Le Climat" och en rad kollegor från Australien, Österrike, Belgien, Kina, Frankrike, Indien, Singapore och USA, klargör i publikationen hur lösningar på problemet med klimatförändringarna har utvecklats enligt de krav som fastställts av ”Intergovernmental Panel on Climate Change” (IPCC).

Teamet har gjort olika antaganden kring flera frågeställningar som kan bli svåra att lösa. Ett scenario innebär att försöka fånga och lagra koldioxid från förbränning av fossila bränslen, kol, naturgas och olja, samt från kraftverk och fordon. Det handlar om kvantiteter, som skulle kräva enorma ingenjörstekniska ansträngningar på grund av ständigt ökande utsläppsnivåer och stigande energibehov.

Teamet påpekar också att om vi avstår från kärnkraften som ett alternativ, bortsett lagringsbehovet och skadliga koldioxidutsläpp, kommer den internationella efterfrågan på el att tillgodoses endast till 40 procent under perioden mellan 2020 till 2100.

Det är osannolikt, skriver teamet att ett sådant scenario kommer att godtas av varken industri- eller utvecklingsländer. Flera stora tätbefolkade länder, som Kina och USA väntas behöva alltmer energi under de kommande decennierna.

- En snabbare utveckling av produktion av kärnkraftsel, med avstamp så snart som 2020, skulle avsevärt minska utsläppen och bidra till en stabilisering av den globala temperaturen före 2100, förklarar forskarteamet.

Teamets forskning visar att det bör vara fysiskt och ekonomiskt möjligt att multiplicera produktionen av kärnenergi med faktor femtio fram till år 2100, vilket skulle leda till en fullständig eliminering av fossila bränslen, eftersom 60 procent av efterfrågan på el tillgodoses genom kärnkraften och resten genom hållbar teknologi. Teamet avslutar studien genom fastställandet ”att kärnkraften är det mest godartade sätt att producera el när det gäller hälsa och biologisk mångfald”.