Iveco deltar i EU:s platooning-test

Foto: Iveco
Foto: Iveco

Iveco deltar i världens första gränsöverskridande event med halvautomatiserade lastbilar i samband med det europeiska truck platooning-testet.

Initiativet organiseras av Nederländerna som ett led i det nederländska ordförandeskapet i EU-rådet och ska främja det europeiska samarbetet mellan transportbranschens intressenter, bland annat lastbilstillverkare, medlemsstater, logistikleverantörer, åkare, väg- och fordonsgodkännande myndigheter, forskningsinstitut och regeringar, i syfte att visa upp en ny transportmodell som är säkrare, renare och mer effektiv.

Som medlem av de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA, som aktivt stödjer och deltar i arrangemanget, ansluter sig Iveco till fem andra europeiska lastbilstillverkare som kör med lastbilskonvojer från olika europeiska städer för att mötas vid ett större event som kulminerar i Rotterdam den 6 april. Försöket utgör en unik möjlighet till att provköra med andra trafikanter under verkliga förhållanden, där Iveco ställer upp med två Stralis Hi-Way, från Atomium i Bryssel till hamnen i Rotterdam.

En lastbilskonvoj eller ”platoon” består av två eller fler lastbilar som kör tätt efter varandra för att minska luftmotståndet genom att utnyttja fartvindseffekterna från det främre fordonet. Varje lastbil i konvojen är utrustad med en avancerad sensorplattform baserad på radar, kameror och GPS (Global Positioning System), förbättrade säkerhetssystem så som CACC (Cooperative Adaptative Cruise Control) samt ett avancerat Emergency Breaking System och kan kommunicera och samarbeta med de övriga lastbilarna i konvojen med hjälp av fordonsanpassad Wi-Fi-teknik.

Pierre Lahutte, Ivecos Brand President, säger: 
- Iveco ser det som sin uppgift att möta de tekniska utmaningarna på fordonsnivå och stödjer en gemensam strategi för att tillsammans med andra transportintressenter lyfta upp öppna frågor om till exempel översyn av lagstiftningen samt kompatibiliteten med infrastrukturerna och övriga trafikanter. För Iveco betyder platooning ett steg in i framtiden så att vi kan ge våra kunder de mest hållbara transportlösningarna.

Iveco demonstrerade truck platooning på en testbana redan 2003 i samband med Chaffeur 2-projektet, finansierat av EU:s femte ramprogram. Nu 13 år senare är målet att öka betydelsen av truck platooning och skapa en bredare förståelse för dess fördelar. Platooning kan bidra till att göra transporterna säkrare, renare och mer effektiva, samtidigt som bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskas med upp till 10 %.

Truck platooning är även en del av branschens samlade strategi för att ytterligare reducera koldioxidutsläppen. Denna strategi tar hänsyn till alla faktorer som påverkar utsläppen vid lastbilskörning. Förutom själva lastbilen handlar det om släpfordonets konstruktion, användningen av alternativa bränslen, logistik, infrastruktur liksom intelligenta transportsystem (t.ex. platooning), vilka alla spelar en betydande roll när det gäller att få ned koldioxidutsläppen.