Halvledarkrisen har blivit världspolitik - Volvo drabbat 

Halvledarfabrik i Taiwan. Foto: TMSC
Fab 18, världens dyraste fabrik. Foto: TMSC
Foto: Volvo

En akut brist på halvledare har lett till att fabriker av avancerad högteknologi fått stänga och stora produktionsförseningar har drabbat bland annat iPhone 12, Playstation 5 och flera bilmodeller från Renault och Volkswagen. Enligt den franska ekonomitidningen Les Echos är orsaken till krisen att halvledarmarknaden - en marknad som uppskattas vara värd över 440 miljarder dollar 2020 - blivit föremål för en maktkamp mellan världens största industrinationer.

 

 

Vad har iPhone 12, Playstation 5, 5G-antenner eller en stationär dator gemensamt? I samtliga sitter en halvledare, en elektronisk komponent som är mindre än ett sandkorn. Utan denna "elektroniska hjärna" fungerar inte informationsflödet i maskinen.

 

Men i flera månader har bristen på denna komponent fått fabriker i hela världen att släcka ned eller gå på sparlåga. Till de drabbade hör Apple och Nvidia i USA,men även Sony och Nissan i Japan, Huawei i Kina, Volkswagen i Tyskland. Listan kan göras längre.

 

I Washington har Joe Bidens regering nyligen offentliggjort en exekutiv order för att ta reda på vilka åtgärder som måste vidtas för att lösa denna kris.  

Men vad beror bristen på halvledare på?

Först och främst en skenande efterfrågan utlöst av pandemin. I alla moderna datorsystem sitter dessa små kiselchips som gör det möjligt för information att flöda genom deras kretsar. Under våren 2020, när land efter land stängde ned i pandemins spår, sköt efterfrågan på datorutrustning i höjden, dels för att folk sökte underhållning hemma, dels för att flera gick över till distansarbete.

Fabrikerna som tillverkar dessa halvledare fick se sina orderböcker bli överfulla. Så kom 5G-telefonerna, vilket bara spädde på efterfrågan

 

Donald Trumps beslut att stoppa kinesiska Huawei från att köpa halvledare från USA har också satt press på marknaden. Det kinesiska företaget valde då att lägga upp mycket stora egna lager av halvledare och snart följde Huaweis konkurrenter efter.

 

I november förra året såg sig Apple tvunget att fördela om sina resurser så att halvledare som var öronmärkta för iPad fick gå iPhone 12 Pro istället, för att hålla uppe produktionstakten.

I början av 2021 var det bilindustrins tur att drabbas av halvledarbristen. Ford, PSA, General Motors, Toyota, Huyndai, Nissan, Renault, Volkswagen har samtliga varit tvungna att bromsa in eller stoppa sin produktion på grund av den.

 

Montagelinorna har störts av försörjningen på mikronkontroller från bilindustrins underleverantörer. Fordonsindustrin är inte en prioriterad marknad för leverantörer och de har valt att fokusera på att leverera till den mer lönsamma telekomsektorn.

Marknadsanalysföretaget IHS Markit bedömer att nästan en miljon planerade personbilar inte kommer att produceras under första kvartalet på grund av denna kris. Intäktsförlusten uppskattas till 60 miljarder dollar för 2021, enligt Bloomberg News.

 

Vem producerar dessa mikrochips?

Det finns tre typer av företag som tillverkar elektroniska halvledare. Vissa som Intel, Samsung och Micron designar och tillverkar sina produkter i egna fabriker. Andra som Qualcomm - Apples halvledarleverantör - designar och marknadsför tekniken, men har ingen egen tillverkning utan lägger ut den till gjuteriföretag.

Av dem är TMSC viktigast, störst på världsmarknaden för halvledare. Det taiwanesiska företaget har, enligt Les Echos, ett stort försprång framför sina  konkurrenter då det finns få länder med företag som besitter både tekniken, kunskapen och budgeten för att tillverka halvledare. 2018 satte TMSC spaden i marken till megafabriken Fab 18, som ska vara den kostsammaste fabriken som någonsin byggts i världen, uppskattad till 17 miljarder dollar, för tillverkning av halvledare.

Halvledarskrisen har nu seglat upp till att bli en stor geopolitisk fråga, då viktiga ekonomiska sektorer hindras från att producera och exportera sina varor. Något som i vissa länder sätter den ekonomiska återhämtningen på spel. Bristen på halvledare har således blottlagt västvärldens omfattande beroende av de mest avancerade tillverkarna av denna teknik, som i huvudsak kommer från Asien. Precis som med vacciner har pandemin satt fingret på risken med att låta en marknad tas över av ett fåtal företag som har sin bas utanför de flesta länders gränser.

 

I USA planerar den amerikanska regeringen att agera skyndsamt. President Joe Biden har lovat att underteckna en exekutiv order  för en "omfattande översyn av försörjningskedjorna för viktiga varor”. Fabriker i USA står för endast 12 procent av världsproduktionen av halvledare, enligt amerikanska aktörer inom sektorn som i ett brev till president Biden beskriver nödläget.

 

I det pågående handelskriget mellan Kina och USA, inte minst på 5G-fronten, är striden om halvledare av vital betydelse för Kina, som i slutet av 2020 lanserade en industriplan värd 88 miljarder euro för att hinna ikapp USA:s försprång inom den sektorn.

 

I Europa har den franska handelsministern och EU-kommissionären för den inre marknaden vädrat sin oro över situationen och i ett gemensamt uttalande sagt att den  europeiska bilindustrins beroende av Asien är "överdrivet" och "oacceptabelt".

 

 

I december förra året meddelade 16 europeiska länder att de vill gå samman för att gemensamt lösa denna fråga av stor vikt för Europas självbestämmande, gentemot USA och Asien. Men STMicroelectronics, NXP, Infineon - de tre europeiska flaggskeppen på området - har enligt Les Echos halkat långt efter sina asiatiska och amerikanka konkurrenter i innovatonsloppet.

 

 

 

Källa: Les Echos “Pourquoi il y a une pénurie de semi-conducteurs dans le monde”

Översättning och bearbetning: Simon Matthis