Northvolt bygger för fullt i Skellefteå

Northvolts fabrik i Skellefteå. Foto: EFN Ekonomikanalen

Northvolts batterifabrik i Skellefteå växer så det knakar. I dagsläget har Northvolt omkring tjugo anställda på plats men väntas komma upp till 3 000 medarbetare till år 2025. Det erbjuder en stor möjlighet för fler bolag att etablera sig på orten och ett uppsving för det lokala näringslivet. Kring batterifabriken kommer det att skapas ett ekosystem av underleverantörer och andra aktörer.

– Vi får åtminstone tre förfrågningar i veckan nu om företag som vill flytta till Skellefteå, säger Bengt Ivansson.

Katarina Borstedt, kompetensförsörjningsansvarig på Northvolt, uppger att det inte kommer att vara hållbart eller genomförbart för Northvolt att bara rekrytera lokalt. 

– Vi måste få Skellefteå att växa och locka hit de personer som vill vara med och bygga kanske Europas mest spännande industriföretag de kommande åren, säger hon.

I första fasen ska fabriken producera 16 gigawattimmar litiumjonbatterier, vilket motsvarar ungefär 150 000 elbilar.

– Att göra litiumjonbatteriet helt hållbart är nyckeln för att vi ska klara elomställningen och omställningen till ett förnybart samhälle. Vår strategi bygger på att vi både får ned koldioxidavtrycket i själva batteriet ordentligt, men också att vi jobbar med återvinning av batterier, säger Emma Nehrenheim, miljö- och hållbarhetschef på Northvolt.

Elnätet där fabriken ligger på en plats där det helt bygger på vatten- och vindkraft. Att bygga upp en hållbart trovärdig leverantörskedja är också viktigt för Northvolt.

– Jag tror vi kommer att se ett stort antal nyetableringar i norra Sverige inom de närmaste åren”, uppger Christoffer Svanberg, kommunikationsansvarig på Node Pole och säger att den nya värdekedjan av material kommer locka industrier till mer än bara Skellefteå.

Han får medhåll av Bo Normark, batteriexpert på Inno Energy, som tror att etableringen på orten kommer att attrahera fler branscher till regionen - som exempelvis IT.

I somras stängde Northvolt en finansieringsrunda på runt en miljard dollar. De stora investerarna bakom projektet är Volkswagen och Goldman Sachs. År 2021 ska anläggningen vara igång och 2024 ska den vara fullt utbyggd.