Svensk forskare projektleder bygget av experimentet SHIP vid CERN

Flygbild över CERN. Foto: Brücke-Osteuropa/Wikimedia Commons

Partikelfysiklaboratoriet CERN i Schweiz har tagit beslut om att bygga experimentet SHiP (Search for Hidden Particles) som projektleds av Richard Jacobsson, svensk senior fysiker vid CERN. SHiP är ett experiment för att söka efter "dolda" partiklar vilka som kan förklara till exempel mörk materia, neutrinoscillationer och ursprunget till baryonasymmetrin i universum.

SHiP-experimentet föreslogs 2013 som en allmäninriktad experimentell anläggning med syftet att producera och detektera partiklar som kan förklara massan hos neutriner eller  mörka materia-partiklar. Utvecklingen av SHiP:s fysikprogram och detektorn under de senaste tio åren har visat att experimentet skulle vara känsligt för ett mycket brett spektrum av ytterst svagt växelverkande partiklar:

Richard Jacobsson förklarar:

– Vi insåg redan i det första stadiet att CERN, med den befintliga SPS-acceleratorn, är unikt lämpad för detta program på grund av den protonenergi och det antal protoner som finns tillgängliga med hjälp av SPS. När det gäller de mest intressanta produktionsprocesserna i detta massintervall är SPS mer än tusen gånger kraftfullare än den framtida High-Luminosity LHC. Detta sätter SHiP i en unik position i världen för att göra ett genombrott i ett teoretiskt och experimentellt attraktivt område av parameterutrymmet som inte är tillgängligt för andra experiment.

Syftet med SHiP är att uppnå ett genombrott i denna riktning under de kommande 10–15 åren, parallellt med HL-LHC-programmet. I händelse av upptäckt skulle SHiP:s känslighet inte bara tillåta att fastställa existensen av en ny partikel utan också identifiera dess egenskaper. I det avseendet skulle en upptäckt inte bara ha en enorm inverkan på partikelfysik men även på kosmologi och astrofysik, enligt Richard Jacobsson.