Ingen extra fart i kinesiska affärerna

Andy Wong/AP/TT: Pekingbor på väg från en lokal marknad. Arkivbild.
Andy Wong/AP/TT: Pekingbor på väg från en lokal marknad. Arkivbild.

Försäljningen inom Kinas detaljhandel ökade visserligen under perioden januari–februari – men inte mer än väntat. Siffrorna har varit av extra intresse som indikator efter att landet ändrat sin covid-policy radikalt och öppnat upp. Försäljningen ökade visserligen 3,5 procent jämfört med samma period föregående år, men det var också i linje med analytikernas förväntningar.

Det finns inte så många ljuspunkter i dagens statistik, säger Burce Pang, chefsekonom vid fondförvaltaren Jones Lang Lasalle till mediebolaget CNBC.

Även om försäljningen inom de flesta varukategorier steg såg man inte någon uppgång i den viktiga bilförsäljningen.

Ytterligare en negativ nyhet var att landets industriproduktion visserligen ökade med 2,4 procent under perioden men det var något sämre än marknadens förväntningar.