Green Cargo trafiksätter två nya lok för kunder i basindustrin

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo

Nyligen trafiksatte Green Cargo två nya Transmontana-lok. De två nya loken kommer inledningsvis att gå in i befintliga kundupplägg inom svensk basindustri.

Sedan hösten 2018 har Green Cargo förstärkt fordonsflottan med sexaxliga Transmontana-lok, med beteckningen Mb, från lokleverantören Softronic.

Ett Mb-lok har samma dragkraft som två Rc-lok, samtidigt som det sänker energiförbrukningen med en effektiv elåtermatning, enligt Green Cargo som menar att det möjliggör både längre och tyngre tåg, men också lägre kostnader, vilket stärker godstågens konkurrenskraft.

– Med de sexaxliga Mb-lokens dragkraft effektiviserar vi kundernas värdekedjor. Som exempel minskade vi antalet stålämneståg med 200 per år tack vare de nya loken, trots samma godsmängd. Ju längre och tyngre tåg vi kan köra, desto bättre. Mb-loken är en rakt hållbar investering i svensk basindustris konkurrenskraft, säger Markus Gardbring, chef Operations på Green Cargo i ett pressmeddelande.

Stigande bränslepriser och en utbredd förarbrist i Europa driver upp fraktpriset på långväga internationella lastbilstransporter. Detta har skapat en stor efterfrågan på intermodala transporter där exempelvis containers och lastbilstrailers transporteras på järnväg.

– Med Mb-loken får vi bra förutsättningar att tillvarata hela kapaciteten i varje tågläge och fylla tågen maximalt. Då bidrar vi samtidigt till ökad trafiksäkerhet på de svenska vägarna, minskat slitage och koldioxidutsläpp, säger Markus Gardbring.