Världspremiär för Cross Coupé i Tokyo

Under bilsalongen i Tokyo visar Volkswagen ett crossover-koncept med fyrhhjulsdrift och plugin-hybrid-drivning. Med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,7 l/100 km – och ändå 0-100 km/h på 7 sekunder – ger Cross Coupé en föraning om hur framtidens SUV kan se ut.

Vid bilsalongen i Tokyo (3-11/12) visar Volkswagen upp sin vision av morgondagens SUV – Cross Coupé. Utseendemässigt visar den fyrhjulsdrivna plugin-hybriden hur formgivarna på Volkswagen kan tänka sig att en framtida crossover mellan en fyradörrars coupé och en kompakt SUV kan komma att se ut.

Karakteristiskt för Cross Coupé är de korta överhängen. Den är 4 345 mm lång och därmed längre än en Golf men kortare än en Tiguan. Bredden är 1 868 mm och höjden 1 523 mm, vilket också ligger mitt emellan dessa båda storsäljare.

Den fyrsitsiga SUV:en drivs av två elmotorer (en fram och en bak) och av en direktinsprutad, turbomatad bensinmotor (TSI) på 110 kW (maximalt vridmoment 210 Nm). Den främre elmotorn har en effekt på 40kW (180 Nm) och kan ensamt eller tillsammans med bensinmotorn driva framaxeln.

Om Cross Coupé ska köras med drivning på alla fyra hjulen eller enbart med eldrift används ytterligare en elmotor. Den är integrerad i bakaxeldrivningen och driver bakhjulen. I det här läget tillhandahålls drivkraften till den bakre elmotorn av den främre som under denna fas fungerar som generator och drivs av TSI-motorn. Denna andra elmotor levererar upp till 85 kW och utvecklar ett vridmoment på 270 Nm. Den totala effekten i systemet (bensinmotor + batteri) är maximala 195 kW.

I Cross Coupé ersätts alltså den konventionella transmissionen via en kardanaxel av en rent elektrisk kraftöverföring. På så sätt skapas plats i bilen för annan viktig teknik – i Cross Coupé innehåller kardantunneln, istället ett 8-moduls litiumjonbatteri (tunnelbatteri) på 9,8 kWh.

Cross Coupé kan köras helt på eldrift i upp till 40 kilometer. Fyrhjulsdrivningen med sin ”elektriska drivaxel” är en innovation från Volkswagen.