Litet och lätt koncept från Audi

Audi urban concept är en 1+1-sitsig, superlätt bil för tät stadstrafik som står för en ny typ av mobilitet. Med en vikt på endast 480 kg är den en mix av såväl racerbil, roadster som citybil.

Utvecklingen av Audi urban concept har varit helt inriktad på principerna om lättviktskonstruktion, effektivitet och reduktion.

Audi urban concept har en design med rötter i Auto Unions racingbilar från 1930-talet. De friliggande hjulen har omgivande skyddsplåtar försedda med blinkande LED-lampor.

Audi urban concept har plats för två personer bredvid varandra, placerade lite förskjutet, och vid ombordstigning förs taket bakåt. Vid fint väder kan taket behållas öppet även under färd. På Spydermodellen öppnas dörrarna diagonalt uppåt. Föraren kan justera in ratten och pedalerna efter sina egna mått.

Konceptbilen i ”electric white” pärleffekt är 3,21 meter lång, 1,67 meter bred men endast 1,19 meter hög. I bakpartiet finns ett litet bagageutrymme som dras ut som en låda. Vändcirkeln är mindre än nio meter och assistanssystem hjälper föraren att undvika kollisioner med fotgängare.

Litium-jon-batteriet på 7,1 kWh är placerat bakom sätena och väger ca 90 kg. De två elektriska motorerna producerar tillsammans 20 hk och 47 Nm och är placerade mellan bakhjulen. De drivs via en enväxlad växellåda.

0-100 km/h tar 16,9 sekunder och 60 km/h nås på ca 6 sekunder. Toppfarten är 100 km/h. Räckvidden är 73 km och batteriet kan laddas fullt på ca 20 minuter i ett 400 voltsuttag och på ca en timme med 230 volt.