20 år med tre generationer Audi A3

Foto: Audi
Foto: Audi

Märket med de fyra ringarna firar 20-årsjubileum med Audi A3. Audi-modellen debuterade för 20 år sedan på Frankfurt Motor Show (IAA). Idag finns Audi A3 i fyra olika karosstyper, fyra olika drivkällor och tre olika designlinjer.

Audi A3 debuterade 1996 på Frankfurtsalongen (IAA). Den helt nyutvecklade bilen baserades på plattformen för Golf IV, som introducerades året efter. Audi A3 var utvecklad med innovationer och kvalitetsnivån från de större klasserna och förde därmed in premiumsegmentet i kompaktklassen. Inledningsvis erbjöds Audi A3 endast som tredörrars coupe med fyra bensin- och dieselmotorer. I september 1998 lanserades den med quattro permanent fyrhjulsdrift och 1999 kom den idag dominerande varianten med femdörrars Sportback.

Samma år lanserades en ny milstolpe i form av den första generationen av Audi S3 med 1.8-liters fyrcylindrig motor med turboladdning och fem ventiler per cylinder som gav 210 hk. Den tvådelade grillen ersattes 2005 av den s.k. Singelframe-grillen som blivit något av märkets designmässiga signatur. 2008 utökades A3-familjen med den första öppna varianten - Audi A3 Cabriolet med tygsuflett.

I sin tredje generation blev Audi A3 för första gången tillgänglig som fyradörrars Sedan med premiärvisning på bilsalongen i Geneve 2012.

2011 lanserades för första gången prestandamodellen Audi RS 3 Sportback med den välljudande femcylindriga motorn på 340 hk. När den andra generationen lanserades 2015 hade effekten ökats till 367 hk.

På Paris Motor Show i år presenterades Audi RS 3 för första gången i Sedan-kaross. Denna gång med en helt nyutvecklad lättviktsmotor på 400 hk enligt den klassiska konfigurationen med fem cylindrar på 2.5-liter.

A3 är även en föregångare i Audi-programmet när det gäller alternativa drivlinor. Förutom de konventionella bensin- och dieselmotorerna erbjuds Audi A3 som plug-in hybrid och i en gasdriven variant. I plug-in hybriden Audi A3 e-tron har 1.4 liters TFSI-motorn på 150 hk kombinerats med en elmotor på 75 kW vilket ger en systemeffekt på hela 204 hk. Ansluten till ett 380-volts trefasuttag tar det drygt två timmar för att ladda lithium-batteriet på 8.8 kWh.

I programmet finns även en gasdriven variant – Audi A3 Sportback g-tron. Med förnybar och närproducerad biogas som drivmedel är Audi A3 Sportback g-tron ett klimatsmart alternativ. Enligt NEDC-cykeln är räckvidden upp till ca 400 km på naturgas och med 1.4 TFSI-motorn på 110 hk ökas räckvidden med upp till 900 km.

Den racinginspirerade elektrohydrauliska dubbelkopplingsväxellådan debuterade i en volymmodell från Audi i samband med den andra generationen A3. Den möjliggjorde en sportigare körstil tack vare den blixtsnabba växlingen utan avbrott i dragkraft. Idag är S tronic fast etablerad och tillgänglig i nästan varje modellfamilj.

Modellen från Ingolstadt har med åren blivit en global framgång och säljs på mer än 100 marknader. Audi A3, A3 Sportback, A3 Sportback e-tron och A3 Sportback g-tron tillverkas i Ingolstadt. 2001 utökades produktionen till fabriken i ungerska Györ som idag tillverkar Audi A3 Sedan och A3 Cabriolet. För den kinesiska marknaden sker tillverkningen av A3 Sportback och A3 Sedan i den egna anläggningen i Foshan. Sedan premiären för 20 år sedan har mer än fyra miljoner bilar tillverkats av A3-familjen.