Bra månadssiffror för Volvo

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Volvoledningen kan läsa de europeiska försäljningssiffrorna för mars med ett leende i mungipan. Under mars månad ökade Volvo försäljningen i Europa med 30,3 procent. Totalmarknadens ökning var "bara" 11,1 procent.

För Saab var det som väntat dystrare. Marssiffrorna 2010 innebar en minskning med 54,7 procent, jämfört med mars 2009. Och då ska man minnas att siffrorna i mars 2009 inte var så roliga de heller. Inget annat enskilt märke rasade lika mycket i Europa som Saab Automobile.

Statistiken redovisas av det europeiska branschorganet Acea och visar tydligt att försäljningssiffrorna är på väg uppåt igen, för många märken. Bland de som ändå dalar finns flera stora japanska tillverkare, bland annat Toyota som tappade 13,7 procent under mars 2010 jämfört med samma månad förra året. De sålde 68 569 bilar i mars vilket gav en marknadsandel på 4,1 procent i Europa. I mars 2009 var marknadsandelen 5,3 procent.

Volvo sålde 27 021 bilar i mars och ökade sin marknadsandel från 1,4 till 1,6 procent.

Saab, med 2 049 sålda bilar i mars, jämfört med 4 521 i mars 2009, är nu nere i en marknadsandel på 0,1 procent.

Ford ökade sin försäljning med 18,1 procent till 171 122 bilar i mars jämfört med samma månad 2009 och har nu en marknadsandel på 10,2 procent i Europa. Det är samma som Volkswagen, som visserligen ökade sin försäljning med 9,3 procent men vars marknadsandel dalade från 10,4 till 10,2 procent. VW är dock fortfarande nummer ett i antal bilar räknat, man sålde 482 fler bilar än Ford under mars månad i år, totalt 171 604.

Räknar man perioden januari-mars och inte bara den senaste månaden så är Volkswagens dominans större. Då sålde de 405 254 bilar, jämfört med Fords 349 233 bilar.

Volvo sålde under januari-mars 59 863 bilar, 21 procent fler än samma period i fjol. Saab sålde 3 972 bilar, minus 57,4 procent jämfört med januari-mars förra året.

Christer Jönsson/TT