Autoliv redovisar ett resultat före skatt på 175 miljoner dollar för det tredje kvartalet 2012 (193). Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 185 miljoner dollar enligt SME Direkts prognossammanställning.
Rörelseresultatet blev 187 miljoner dollar (205), mot väntade 193 miljoner. Rörelsemarginalen uppgick till 9,6 procent (10,2), mot väntade 9,8 procent enligt SME.
Försäljningen uppgick till 1.947 miljoner dollar (2.018). Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 1.975 miljoner dollar.
Autoliv räknar med att den rapporterade försäljningen ligger på ungefär samma nivå under fjärde kvartalet 2012, jämfört med samma period ifjol.
Autoliv spår vidare att den organiska försäljningen ökar med 0-2 procent det fjärde kvartalet, jämfört med samma kvartal 2011.
Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar och för kartellutredningarna beräknas rörelsemarginalen uppgå till cirka 9 procent procent under årets sista kvartal.
Autolivs försäljning under det tredje kvartalet påverkades negativt av den sju veckor långa arbetsmarknadskonflikten i Sydkorea och även av den politiska konflikten mellan Japan och Kina. Kostnaderna i termer av utebliven försäljning uppgår till cirka 10 miljoner dollar vardera, totalt
alltså omkring 20 miljoner dollar.
Det säger vd Jan Carlson till Nyhetsbyrån Direkt.
– Det har varit en strejk hos biltillverkarna, våra kunder. Det är inte våra arbetare som strejkat, betonar han dock.
Det stora problemet är emellertid den vikande bilförsäljningen i Europa.
För att möta nedgången accelererar Autoliv det pågående besparingsprogrammet i Europa. Kostnaderna för detta väntas nu hamna nära taket av det tidigare aviserade intervallet på 60-80 miljoner dollar.
Kommer ni då utöka programmet framöver?
– Blir det värre tar vi hårdare tag. Vi kan inte utesluta att detta fortsätter in i 2013. Vi kan inte heller utesluta att vi kommer över de 80 miljonerna, det beror på hur det ser ut, säger Autolivs vd.
Bolaget guidar inför det fjärde kvartalet att den organiska försäljningstillväxten ska ligga i intervallet 0-2 procent, medan den totala försäljningen ska bli ungefär densamma som för samma kvartal i fjol. Intervallet speglar just osäkerheten kring Europa, framhåller Jan Carlson.
(Nyhetsbyrån Direkt)