Swedish Automobile, Saab-tillverkaren, har skrivit på ett slutligt avtal om samarbete med kinesiska Pang Da och kinesiska Youngman. Det ska säkra 245 miljoner euro till den krisdrabbade biltillverkaren i Trollhättan.
Avtalet, som håller dörren öppen för den ryske finansmannen Vladimir Antonov, måste godkännas av myndigheter för att affären ska genomföras.
I planen ingår att med Youngman ta fram tre helt nya bilar: Saab 9-1, Saab 9-6 och Saab 9-7.
Enligt Saab-chefen Victor Muller ger samarbetsavtalet en möjlighet att utveckla bilmodeller som tidigare inte ingått i affärsplanen, som 9-1. Det ska bli en liten bil för förstabilsköpare.
"En bil som länge har varit högst upp på vår önskelista", skriver Muller i en kommentar.
Pang Qingnian, vd på Youngman, tycker att avtalet om produktutveckling för samman "det bästa av två världar" genom att slå samman den industriella och finansiella styrkan hos Youngman och den tekniska expertisen hos Saab.
Pang Qinghua, chef för återförsäljaren Pang Da, tror att den nya produktutvecklingsplanen ska falla väl ut på den globala marknaden.
"Särskilt i Kina", skriver han.
För svensk del är det Riksgälden som ska godkänna den kinesiska affäreren. Riksgälden ska också yttra sig om Saabs försäljning av industrifastigheterna i Trollhättan till ett fastighetskonsortium som leds av Hemfosa innan den affären är i hamn.
Något svar på när det kommer besked i de två ärendena kunde inte Riksgäldens kommunikationschefen Unni Jerndal ge i dag.
I dag kom de Saabanställda till jobbet i Trollhättan för att få en uppdaterad information om läget. Enligt Saabs informationschef Eric Geers är förhoppningen att produktionen ska komma i gång nästa vecka.
(TT)