Hydraulik och pneumatik fyller en nyckelfunktion i den svenska industrins automatiserade produktionsanläggningar samt i fordons- och maskintillverkningsindustrin. Nämnda teknikområde befinner sig mitt i en spännande digitaliseringsprocess som bidrar till att driva den svenska industrin framåt.
Hydraulik och Pneumatikföreningen, med ett sextiotal medlemsföretag, har i år varit verksam i mer än femtio år. Föreningen verkar för ökad kvalitet, säkerhet och trygghet vid användning av hydraulik och pneumatik inom industrin.
Nätverk
–Föreningen engagerar sig bland annat i att attrahera fler ungdomar till hydraulik- och pneumatikbranschen, en utmaning som kan bli lättare att hantera i takt med att branschen präglas av en ökad digitalisering. Vi samverkar förstås med våra Europeiska systerorganisationer och bygger sedan ett par år tillbaka upp ett gediget nätverk av certifierade hydrauliker och pneumatiker. Varje år delar vi dessutom ut ett stipendium till ett examensarbete med fokus på våra områden, säger Frederik Nilner, försäljningschef på Bosch Rexroth i Sverige och ordförande i branschorganisationen Hydraulik- och pneumatikföreningen.
Mot minskad energiförbrukning
Energibesparing, säkerhet och ergonomi hamnar högt upp på agendan
Hydraulik kan delas in i två tillämpningsområden; stationär industri- och mobil hydraulik. Trenden är tydlig och klar, marknaden präglas idag av ett starkt fokus på att få ner energiförbrukning, att ta miljöhänsyn samt att få bättre ergonomi gällande mobila maskiner. En annan trend är högre funktionell säkerhet och kompaktare hydraulsystem.
Hybridsystem
Som tillverkare av hydraulikkomponenter och system är det givetvis viktigt att fånga ovan nämnda trender, menar Joakim Fond, vd på Hydac. När det gäller att göra hydraultankar mindre så kan man ha aktiv avluftning av oljan minimera tankens storlek.
På den mobila sidan hamnar ergonomi allt högre upp på agendan, exempelvis när hydraulik används i skogsmaskiner. Då ställs höga krav på god komfort för skogsarbetaren som spenderar hela arbetsdagen i sin maskin. Idag finns sofistikerade hydrauliska hyttdämpningssystem som ska göra arbetsdagen mer bekväm i en skogmaskin, menar Joakim Fond
Elektronik kopplas mer ofta ihop med hydraulik till ett elektrohydrauliskt system. Att kunna erbjuda kunder både sensorer, styrenheter och hydraulikkomponenter är en styrka. Idag finns kompletta enheter färdiga att ansluta till mobila maskinernas kontrollsystem enligt ”Plug & Play”- principen.
–En tydlig trend inom mobila hydrauliken är att utveckla hybridsystem som ger energibesparingar. Grävmaskiner tillverkas idag i serieproduktion med hydrauliska hybrider med ackumulatorer som energimagasin som reducerar energibehovet kraftigt, säger Joakim Fond.
Stark digitaliseringstrend
–Den absolut största och mest genomgående trenden inom hydraulik och pneumatik är den ökande digitaliseringen. Utvecklingen är en del av samhällsförändringen Industri 4.0, som ibland kallas för ”Den tredje industrirevolutionen”. Digitaliseringsutvecklingen befinner sig ännu i sin linda, men i förlängningen innebär den att industrins komponenter och verktyg kopplas upp i molnet, säger Frederik Nilner.
Komponenterna kopplas ihop i det digitala molnet, exempelvis genom att koppla sensorer till hydrauliska och pneumatiska system. En av digitaliseringens fördelar är att varje enskild komponent automatiskt kan signalera så snart den är i behov av service eller förebyggande underhåll. För att kunna ta sina produkter och lösningar med in i nästa generations produkter krävs att allt fler hydraulik- och pneumatikföretag lierar sig med teknikföretag som behärskar den digitala världen. Ett ökat samgående mellan Internet- och industribolag är därför ett sannolikt framtidsscenario.
Ytterligare en trend är en pågående kompetensförskjutning från kunden till leverantören av hydraulik- och pneumatiklösningar. För leverantörer räcker det inte längre att ha en gedigen kompetens kring de komponenter man tillverkar. Frederik Nilner menar att förmågan att tänka större, bidra till att lösa kundens problem samt att ha insyn i kundens verksamhet och utmaningar är nödvändiga egenskaper för hydraulik- och pneumatikföretetag som vill rusta sig för framtiden.