Med en extra lyxig XC 90 och en ny laddhybrid ska Volvo Cars försöka sticka ut på bilmässan i Shanghai.
Det behövs. Analytiker ifrågasätter Volvos Kinastrategi så här långt.
-Volvo är en besvikelse, säger Bin Zhu på LMC Automotive.
Konkurrensen på världens största bilmarknad, Kina, hårdnar när ekonomin saktar in. Volvo Cars hade ett rekordår i fjol, när försäljningen ökade nästan 33 procent. Det var bäst i klassen. Men nu har bromsen slagit till. När de tyska premiummärkena, Audi, Mercedes-Benz och BMW, har ökat med mellan 7 och 17 procent under första kvartalet backar Volvo i Kina.
Märket lider av för gamla bilmodeller och fel attityd, enligt analytiker.
-Vi bedömde att Volvo med kinesiska ägare och med Kina som sin andra hemmamarknad skulle ha en fördel och kunna utmana tyskarna. Men bolaget har inte levt upp till förväntningarna och nu är vi mer bekymrade för Volvos framtid, säger Bin Zhu, som är prognoschef för Kina på analytikerfirman LMC Automotive i Shanghai.
För långsamma
Att Volvo växte stort förra året var väntat, konstaterar han, eftersom det var första helåret med lokalt producerade bilar i större skala.
-Men anpassningen till kinesisk efterfrågan har gått för långsamt. Volvo behöver ändra sin attityd, säger Bin Zhu.
Han tycker att Land Rover och Infiniti är mer på hugget och väntas rycka fram. Några missar som han pekar ut är att Volvo inte har kinesisk produktion av den nya XC 90 och inte erbjuder lång hjulbas på XC 60 eftersom kineser gärna vill ha extra stora baksäten.
Nyheterna på bilmässan i Shanghai är inte är tillräckliga för att Volvo ska vara med och slåss i toppen av premiumligan på kort sikt, enligt Bin Zhu. Även om laddhybriden är ett bra steg på vägen.
Det är en förlängd S 60 som kombinerar el- och bensindrift. Bilen tillverkas i fabriken i Chengdu och kan köras 53 kilometer på bara el, vilket gör att den klarar staden Shanghais krav på att få en registreringsskylt utan att behöva vinna budgivning på en auktion.
Lyxig variant
Volvo hoppas också mycket på sin nya XC 90, men det dröjer innan de första leveranserna kommer till Kina. På Shanghaimässan visar Volvo en riktig lyxvariant, XC 90 Excellence, där de sju sätena har ersatts av fyra för att ge mycket plats. Lyxkänslan förstärks av massage i stolarna, kylskåp, mysbelysning med mera.
När Volvo köptes av Geely 2010 såldes drygt 30 000 Volvobilar i Kina och ledningen satte det kaxiga målet 200 000 bilar 2015. Det skrattade analytikerna åt. När målet sköts fram till 2020 ses det däremot inte som särskilt djärvt.
-Nä, inte med tanke på att premiummarknaden 2020 väntas vara tre miljoner bilar, säger Bin Zhu.