Audi kommer att ersätta delar av dagens 12-volts elsystem med 48 volt. Skiftet, som är ett led i Audis elektrifieringsstrategi, gör det möjligt att integrera ny teknik i bilarna samtidigt som både prestanda och effektivitet ökar.
- Vi använder oss av alla möljigheter till elektrifiering i vår drivlinestrategi. Elsystemet med 48 volt spelar en central roll säger Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg i ett pressmeddelande. Det gör det möjligt att överföra mer energi och skapar förutsättningar för ny teknik, så att vi kan göra våra bilar ännu sportigare, komfortabla och effektiva.
Med nuvarande tekniknivå har 12 ‑ voltssystemet nått sin gräns. Speciellt vid låga temperaturer kan de statiska förbrukarna dra all den energi som alstras av generatorn. Batterikapaciteten är inte längre tillräcklig för att möta kraven från nya dynamiska förbrukare som högpresterande elkompressorer.
Lösningen är ett sekundärt elsystem på 48 volt som kompletterar 12 ‑ voltssystemet. Den högre spänningen ger ett lättare kablage med mindre effektförluster. 48 ‑ volt elssystemet använder sig av ny lagringsteknik och levererar betydligt högre effekt än 12 ‑ voltssystemet med blybatterier. Det gör det till en viktig del i Audi strategi med elektrifieriering av olika led i drivlinan.