Efter ett lyckat samarbete med Boliden i Aitik, skriver nu ABB ett nytt serviceavtal med Boliden även för gruvan i Garpenberg.
– I det stora hela handlar det ju om att kunna upprätthålla vår tillgänglighet och hålla anläggningen i bra skick med hjälp av ABB. Vi använder ju ABB i ganska stor utsträckning även när det gäller utrustningen, så det är viktigt för oss att ha ett bra serviceavtal och en bra relation med ABB, säger Roger Blomqvist, elansvarig på Boliden Garpenberg.
– Underhållet är a och o för oss. Har vi inte ett bra underhåll med rätt förutsättningar så har vi en maskinpark med en tillgänglighet som inte är det den borde vara. Vi har en mycket underhållskrävande produktion och då krävs det att rätt åtgärder görs vid rätt tillfälle och att det är kostnadseffektivt. Avtalet ihop med ABB är en av många viktiga delar för att leva upp till våra krav, säger Roger Blomqvist.
Grunden för det nya avtalet är det lyckade samarbetet mellan ABB och Boliden i gruvan i Aitik.
– Det har varit väldigt hög tillgänglighet i anläggningen, med väldigt få oplanerade stopp. Vi har fått till en bra process för att jobba med ständiga förbättringar. Vi kan identifiera problem tidigt och har en process för att åtgärda dem, säger Lars Brännström, account manager på ABB Business Center i Umeå.
Att ha en avtalsledare som håller ihop alla frågor för de olika teknikerna är speciellt för konceptet. I tidigare avtal har man haft en ansvarig per teknik och tjänst.
Det nya avtalet löper på tre år och är ett omfattande avtal, där flera olika tekniker och tjänster ingår.
– Bland annat så är det ju beredskap och avhjälpande av akuta problem, försörjning av reservdelar och rent traditionellt förebyggande underhåll, som att man byter olja på en bil. Men sedan har vi ju även det som är tillståndsbaserat med avancerade tjänster som exempelvis drivsystemsanalyser som syftar till att man ska kunna upptäcka fel innan de inträffar och kunna åtgärda det vid planerade stopp, säger Lars Brännström.
I avtalet med Boliden är det också första gången i Sverige som ABB säljer en så kallad ServicePort som en del av serviceavtalet. Det är en serviceplattform som övervakar styrsystemet, och som syftar till att just upptäcka avvikelser i god tid innan det blir ett större fel och stopp i produktionen. Bland annat finns det realtidsövervakning av de båda gruvspelen.