Södra invigde nya virkesbilar

Foto: Södra

I samband med sin föreningsstämma invigde Södra två nya virkesbilar på 74 ton. En övergång till lastbilar som kan lasta mer innebär färre transporter, vilket enligt Skogforsk kan bidra till mindre koldioxidutsläpp, och ökad trafiksäkerhet.

Bilarna ingår i ett forskningsprojekt som drivs av Skogforsk, där Södra är en av intressenterna. Södra har fått dispens från Trafikverket att köra lastbilar med totalvikt 74 ton. De är inte bredare eller längre än vanliga 60-tonsbilar men har flera axlar, vilket gör att de kan lasta mer.

– För Södra innebär det att antalet transporter kan minskas med cirka en tredjedel om vi kan gå över till den här typen av lastbilar. Bränsleförbrukningen kommer att minska med 13 procent. Södras lastbilar drivs också med ren biodiesel tillverkad av raps, vilket minskar koldioxidutsläppen ytterligare. Utöver lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp innebär färre transporter på vägarna också en ökad trafiksäkerhet, säger Södras skogsdirektör, Håkan Larsson.

Södra är en av intressenterna i Skogforsks ETT-projekt (En Trave Till) för större och tyngre skogstransporter. Inom projektet studeras ett flertal fordon i praktisk drift där man följer upp bland annat miljö (bränsleförbrukning och utsläpp), trafiksäkerhet och kostnader.

Genom invigningen startar Södras praktiska bidrag till projektet. Två 74-tonsekipage kommer nu att börja köra, ett rundvirkesekipage och ett flisekipage.

Skogforskprojektet har hittills visat att om dagens omkring 2000 konventionella 60 ton tunga timmerlastbilar ersätts av 30 procent ETT-fordon och 70 procent ST-fordon så skulle antalet fordon kunna minskas till cirka 1300. Samtidigt skulle den totala bränsleförbrukningen då sänkas med 45 miljoner liter diesel per år. Färre tunga transporter på vägarna ger även en förbättrad trafiksäkerhet.

Regeringen har gett Transportstyrelsen och Trafikverket i uppdrag att under sommaren förbereda för att lastbilar med max 74 tons totalvikt permanent ska kunna trafikera delar av det allmänna vägnätet. Målet med projektet är att samla kunskap och praktiska erfarenheter av tyngre fordon inom skogsbruket.