Volvo Personvagnar gjorde en rörelsevinst på närmare 2 miljarder kronor i fjol trots att intäkterna minskade under året. Tillväxt i Kina och ett omfattande sparande är faktorer bakom uppgången.
Rörelseresultatet landade på 1 919 miljoner kronor för 2013. Det är en förbättring jämfört med halvårsresultatet, som blev en förlust på 577 miljoner kronor.
Samtidigt minskade intäkterna för perioden till 122,2 miljarder kronor, ned från med 124,5 miljarder 2012.
Vd och koncernchef Håkan Samuelsson är tillfreds med resultatet.
-Vi är väldigt nöjda med det, speciellt vändningen under andra halvåret. Det är tre faktorer som har bidragit - väldigt positiv utveckling i Kina, och att de nya bilmodellerna har sålt bra, det har bidragit både volymmässigt och marginalmässigt till vändningen. Kostnadskontrollen har också gett resultat, våra kostnader har gått ned med cirka 1,5 miljarder kronor, säger han till TT.
Samtidigt pekar Samuelsson på att Volvos operativa kassaflöde är starkt.
-Trots att vi är inne i ett av de största investeringsprogrammen i bolagets historia, där vi ofta fick frågan hur det ska finansieras, så har vi under 2013 kunnat finansiera hela programmet under året med egengenererat kassaflöde, så vi har inte ökat vår upplåning för att finansiera våra investeringar 2013. Det tycker jag är ett väldigt starkt tecken, säger Samuelsson.
Volvo startade i november i fjol produktionen i sin första egna fabrik i kinesiska Chengdu, och där räknar Volvo med att tillverka cirka 30 000 bilar i år.
-Mot slutet av året kommer vi in med en andra modell, och då stiger det ytterligare. Kapaciteten ligger på 120 000 bilar, det kommer att ta ungefär tre år att nå den nivån som vi ser det nu, säger Håkan Samuelsson.
Kina var nära att klå USA som Volvos största marknad i fjol, sedan USA-försäljningen föll med 10 procent till 61 233 bilar, medan Kina-försäljningen lyfte med 46 procent till 61 146 bilar under 2013, enligt statistik från januari.
I Sverige ökade Volvo-försäljningen med knappt 1 procent till 52 620 bilar, vilket motsvarar 12 procent av bolagets globala försäljning.
Volvo Personvagnar knoppades av från Volvo-koncernen 1999. För fyra år sedan köpte kinesiska Zhejiang Geely Holding det då krisdrabbade bolaget av amerikanska Ford Motor.
Geely Holding äger i dag 51 procent av Volvo PV. Resten ägs av en regional investeringsfond i Daqing (37 procent) och en liknande fond i Jiading (12 procent).
2013 var första helåret för Håkan Samuelsson som koncernchef. Samuelsson, med många år som koncernchef på den tyska lastbilstillverkaren MAN, tog över jobbet i oktober 2012 sedan företrädaren, tysken Stefan Jacoby avgått efter en stroke.
(TT)