Volvo Personvagnar gick med vinst 2013, enligt bolagets vd Håkan Samuelsson.
- Vi är tillbaka på svarta siffror, säger han till Dagens Industri.
Bolaget har skurit ned nästan 1,5 miljarder kronor på sina fasta kostnader samtidigt som försäljningen i Kina har ökat med 46 procent, uppger Håkan Samuelsson för DI. Däremot har försäljningen gått ner i USA, där Volvo i fjol bara sålde omkring hälften så många bilar som för tio år sedan.
Samuelsson är även optimistisk för 2014.
- Det blir ett år av klar tillväxt, säger han till tidningen.
Volvo PV:s rörelseresultat 2011 var lite drygt 2 miljarder kronor, och 2012 var vinsten nere på bara 18 miljoner. Under första halvåret i fjol gjorde bolaget en rörelseförlust på 577 miljoner.
I USA, som i fjol fortfarande var bolagets största marknad, hoppas Volvo vända utvecklingen bland annat genom lanseringen av modellen V60, en fördubbling av marknadsföringsbudgeten och en egen finanslösning för leasing.
USA-chefen Tony Nicolosi har i ett uttalande i Detroit News sagt att Volvos försäljning ska öka med 8-10 procent i år, enligt DI. Håkan Samuelsson vill dock inte ge någon sådan tidsplan, men är tydlig med att han vill öka försäljningen där.
- Målet är att så snabbt som möjligt sälja fler än 100 000 bilar i USA. Nu frågar du förstås när det kan nås och svaret är att det dröjer några år, säger han till DI.
I Kina räknar Håkan Samuelsson med att Volvo ska växa snabbare än marknaden även i år.
(TT)