Vinnova har i sin senaste utlysning Transport och miljöinnovationer sammanlagt delat ut 68 miljoner kronor till 20 olika projekt som ska bidra till att de svenska miljökvalitets och transportpolitiska målen nås till år 2020.
Fem av projekten drivs från Linköpings universitet men, som alltid när Vinnova finansierar, i samarbete med ett antal andra aktörer.
Två av forskningsprojekten drivs från Avdelningen för industriell miljöteknik, IEI. Joakim Krook får drygt 3 miljoner för att i ett pilotprojekt studera hur de oanvända metaller som finns under våra stora städer ska kunna tas upp och komma till nytta. Mattias Lindahl på samma avdelning får 3,9 miljoner för projektet Via Futura Concretis som handlar om studier av betongvägar.
Avdelningen för kommunikations- och transportsystem, ITN, driver även de två av projekten. Carl-Henrik Häll får 2,7 miljoner till ett projekt där färdtjänst ska kunna samplaneras med kollektivtrafiken och Di Yuan får 4,9 miljoner för ett system att utnyttja de mobildata som redan finns för att planera och förutsäga resandeströmmar.
Det femte projektet handlar om hur kiselkarbid kan nyttjas i solceller. Projektet drivs av Mikael Syväjärvi, avdelningen för halvledarmaterial, IFM, som fick 3,1 miljoner kronor.
Ytterligare tre projekt drivs av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping och även där kan finnas deltagande av LiU-forskare. Projekten är i de flesta fall treåriga, med start 1 januari 2014 och avslut i december 2016.