Den flygande bilen kan äntligen bli verklighet

Airbus testade nyligen företagets första flygande bil, Flycity-airbus, som konstruerad för att rymma upp till fyra passagerare. Flygbilen drivs helt av batterier, och kan användas för vertikal start och landning. Fordonet har fyrvägs propellerkonfiguration: Airbus
Aero Mobile väntas komma ut på marknaden under 2019. Bild: AeroMobile
Terrafugia, som har utvecklats av ett kinesiskt företag verksamt i USA, är en flygbil som heter The Transition och påminner om ett litet, lätt sportplan. Foto: Wikimedia, kredit: LotPro's own Steve Cypher.
Nederländska Pal-V är inte bara ett koncept. Under Genèves senaste bilutställning presenterade tillverkaren sin första produktionsmodell, som redan har sålts till kunder. Foto: Geneve Auto show

Under de senaste åren har vi sett flera företag som fokuserar tungt på flygbilar och det innehåller en del verkligen tunga branschledande namn. Airbus testade nyligen företagets första flygande bil, Flycity-airbus.

Förutom Airbus har Googlegrundaren Larry Page finansierat Zee.Aero och Kitty Hawk i USA, två företag som båda arbetar med flygande bilar.

Från Slovakien kommer Aeromobile, från Nederländerna Pal-V, och från China Ehang, för att nämna några.

Nederländska Pal-V är inte bara ett koncept. Under Genèves senaste bilutställning presenterade tillverkaren sin första produktionsmodell, som redan har sålts till kunder.

Bilen har utvecklats och tillverkats i Nederländerna av ett team på över 100 ingenjörer, medan italienarna har stått för designarbetet. 

Pal-V är inte en bil och det är inte ett plan, utan faktiskt en hybrid kan köras som en bil. Den också beskrivas som ett slags helikopter med bilens egenskaper, i den meningen att den använder en rotor för att ge upphov till lyft. Men för att allt detta ska fungera måste fordonet färdas framåt, vilket en propeller bakom Pal-V möjliggör.

Således kan den här flygbilen inte startas som en helikopter, utan den behöver en bana på minst 180 meter för att nå molnen. Och den måste ha minst 30 meter att landa på. Om man behöver landa på en kommersiell banan, förses Pal-V med den nödvändiga kommunikationsutrustningen så att ”piloten” kan kontakta tornet.

Omvandling från bil till flygläge tar fem minuter. I praktiken kan flygbilen inte färdas längs offentliga vägar. Därför kräver modellen viss planering. Dessutom måste föraren också ha pilotcertifiering om han/hon vill lyfta upp till skyarna.

Men man bör kunna flyga 50 mil på en full tank. Eventuellt går det att köra 130 mil på marken. Tanken tar 100 liter normal bensin.

I USA finns också Terrafugia, som har visat mer realistiska koncept. Terrafugia är på väg att producera en flygbil som heter The Transition och påminner om ett litet, lätt sportplan. Men precis som Aero Mobile, har också den fördelen att den kan köras på vägen som en vanlig bil.

Aero Mobile väntas komma ut på marknaden under 2019 och kommer att vara föregångare för TF-X - en ännu mer avancerad flygande bil som teamet bakom den pågående transfern fortsätter att arbeta med.

Både Aero Mobile 3.0 och övergången kräver körkort och flygcertifikat, så förutom pengar och tålamod måste det officiella pappersarbetet vara i ordning.

Det finns alltså många som tror på idén om flygande bilar, och Toyota är inget undantag. Nu har biljätten satsat omkring 40 miljoner yen (nästan 300 miljoner dollar) i företaget Cartivator, och Toyota har också erbjudit företaget expertis i form av ingenjörer.

Cartivator är ett japanskt företag, och bakom dess koncept står drönarexperten Masafumi Miwa från University of Tokushima.

För att hjälpa Miwa har han tilldelats en grupp av 30 frivilliga teknologibaserade studenter. De har gjort flera försök med stora drönare som kommer att kunna lyfta tunga laster.

Det börjar likna en global tävling som är ytterst viktigt för alla som längtar efter en elbil. Målet för japanska utvecklare är en flygbil som kan flyga 10 meter över marken med en hastighet på 100 km/h, med en människa ombord.

Planen går ut på att kunna slutföra de första flygningarna under 2018. Därefter kommer certifiering och produktion, så att en färdig bil kan vara klar för olympiska sommarspel 2020, som kommer att hållas i Tokyo. Arrangörerna vill tända den olympiska elden med hjälp av en flygbil. 

Propellrarna anses dock vara den största utmaningen, när det gäller att tända elden. Därför kommer man att försöka tända elden med ett antennliknande verktyg, som därmed kan bidra till en fantastisk PR-händelse och presentera en innovativ bild av den senaste tekniska kunskapen som arrangörslandet har tagit fram.
Cartivator har också fått stöd från Taizo Sun, grundaren av den japanska spelutvecklaren GungHo Online Entertainment, och företaget har också fått cirka 2,5 miljoner Yen i form av crowdfunding.

För Toyotas del passar detta utmärkt. Nyligen tillkännagav de planer på att investera cirka 80 miljarder dollar i ny flygbilteknik.
- Saker kommer inte att utvecklas om du väntar och erbjuder epengar bara när tekniken är färdig," sade Takeshi Ichiyamada från Toyota.
Bilbyggaren Henry Ford var ute långt tidigare. Han sa redan 1940:
"Lägg märke till mina ord: En kombination av flygplan och bilar kommer. Du kan skratta, men det kommer att komma."
Frågan är emellertid, hur snabbt det kommer att hända.

Källor: Guardian, Airbus, Toyota