3 av 10 företag drabbas av sena betalningar

Graf: Intrum

European Payment Report 2018 presenteras av Intrum

Trots regeringens planer på att göra 30 dagars betalningstid till norm genom en tvingande rapporteringsplikt, så går utvecklingen enligt Sveriges små- och medelstora företag fortfarande åt fel håll när det gäller betalningskulturen och betalningstider.

Samtliga siffror beskriver en hårdare verklighet för företagen i Sverige jämfört med de senaste två åren. Utvecklingen i Sverige går därmed emot trenden för övriga Europa där företagen anger att den negativa effekten av sena betalningar minskar.

– Att betala snabbt och i tid är en fråga om ekonomisk hållbarhet. Det handlar om att ta ansvar för den företagsmiljö som vi alla är beroende av. Därför borde det vara en del av alla företags CSR-agenda. Våra nya siffror visar att företagens oro snarast har ökat. I bästa fall är det ett uttryck för att medvetenheten har ökat, men det finns inget som talar för att betalningstiderna minskat än så länge, säger Fredrik Backman, vd Intrum Sverige, som fortsätter:

– Vi har arbetat med långa betalningstider och sena betalningar i flera år och stödjer regeringens ambition att åstadkomma ett värderingsskifte i dessa frågor. Det mest naturliga vore att ta in rapportering kring faktiska betalningstider i de obligatoriska hållbarhetsredovisningarna, säger Fredrik Backman.

Främsta orsaken till sena betalningar är att företagen medvetet betalar efter avtalad sista betalningsdag. Drygt 7 av 10 (71 %) av de svenska företagen menar att leverantörerna medvetet betalar sina fordringar för sent, vilket placerar Sverige i topp i Europa tillsammans efter Belgien (72 %).

Betalningsmoralen skulle alltså kunna förbättras i Sverige. Svenska företag uppger själva att de betalar 28 % av alla fakturor för sent. Endast företag från Polen är sämre. Där uppger 44 % av företagen att de medvetet betalar sina leverantörer för sent. Dessa siffror kan jämföras med genomsnittet på 13 % för samtliga 29 länder i EPR 2018.