Nya Audi e-tron prototype, företagets första helt eldrivna SUV, ersätter de traditionella backspeglarna med kameror. Förutom att de ökar räckvidden genom att minska luftmotståndet förbättrar de virtuella backspeglarna dessutom säkerheten tack vare att de minskar de döda vinklarna.
För att minska luftmotståndet och förlänga räckvidden hos den helt eldrivna SUV:en Audi e-tron prototype med omkring 35 kilometer till mer än 400 kilometer per laddning har Audis ingenjörer tagit fram en rad aerodynamiska lösningar. En del av dessa lösningar är uppenbara vid första ögonkastet, medan andra är svårare att se.
Bland annat gör virtuella backspeglar världspremiär. De kompakta videokameror som ersätter de traditionella backspeglarna gör bilen 15 centimeter smalare och minskar tack vare sin mer strömlinjeformade design både luftmotståndet och vindbruset.
De bilder som fångas av de virtuella backspeglarnas kamerorna visas på OLED-skärmar mellan instrumentpanelen och dörren och kamerorna kan anpassas för olika körsituationer, som motorvägskörning, svängar och parkering, för att öka säkerheten.
En annan funktion är den pneumatiska fjädringen med justerbar dämpning. Vid hastigheter över 120 kilometer i timmen sänker den karossen med upp till 26 millimeter och minskar luftmotståndet. Underredet är dessutom helt slutet och försett med golfbollsliknande gropar, som ger ett bättre luftflöde än en helt slät yta.