Fortnox upplever stark kundtillväxt

Nils Carlsson, vd på Fortnox

Ökar kundunderlaget med 34 procent

Under tredje kvartalet ökade Fortnox omsättning med 41,6 procent till 69,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg med drygt sex miljoner till 22 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Det är det bästa resultatet hittills i företagets historia och motsvarar en rörelsemarginal på 31,7 procent. Under perioden växte kundstocken med 11 000 nya kunder till totalt 191 000 kunder, vilket är en ökning med 34 procent jämfört med samma period förra året.

Fortnox är en stark utmanare på småföretagsmarknaden med molnbaserade lösningar för bland annat ekonomi och administration samt olika finansieringslösningar. Företaget kommer fortsätta att investera i såväl produkt- och affärsutveckling samt anställa fler medarbetare.

– Fortnox har en tydlig strategi med kundtillväxt som det prioriterade området, säger Nils Carlsson, vd på Fortnox. Det behövs då marknadspotentialen är stor. Av Sveriges 800 000 småföretagare har endast var tredje dragit nytta av den digitala transformationen för att öka sin konkurrenskraft.

Innovationskraften och bredden i Fortnox kunderbjudande är viktiga faktorer för att skapa tillväxt. Under perioden startade bolaget exempelvis ett utvecklingsprojekt inom digital kvittohantering och fortsatte utvecklingen av det nya affärsområdet inom försäkringsförmedling.

Lanseringen av Fortnox första lagersystem under kvartalet är också ett viktigt tillskott. Med en helhetslösning där ett effektivt stöd för varulagret ingår, integrerat med till exempel fakturering, order och bokföring är erbjudandet än mer konkurrenskraftigt för den stora kategori småföretag som säljer fysiska produkter i butik och via e-handel.

– Även Fortnox dotterbolag Nox Finans är ett bra exempel på marknadspotentialen. Bolaget erbjuder finansiella tjänster som kan integreras med Fortnox lösningar. Under tredje kvartalet dubblerade Nox Finans sin omsättning jämfört med samma period förra året, säger Nils Carlsson.