Globaliseringsvinnaren Boeing attackerar frihandeln

Boeings flygplansfabrik i Everett i närheten av Seattle, USA där 787 har monterats. Wikipedia, kredit: Jetstar Airways

Boeingplanet har 43 leverantörer på 135 ställen i världen. "Vingarna produceras i Japan, motorerna i Storbritannien och USA, klaffar och skevroder i Kanada och Australien, landningsställen i Frankrike, flygkroppen i Japan, Italien och USA, samt dörrarna i Sverige och Frankrike", står det i en rapport från svenska Kommerskollegium.

Boeings passagerarplan 787 Dreamliner är ett bra exempel på hur globaliseringen fungerar idag. Cirka 70 procent av alla komponenter görs utanför USA. Ändå är planet amerikanskt eftersom Boeings hemvist är där.

Trots att Boeing drar nytta av globaliseringen drar sig bolaget inte för att angripa andra bolag, skriver Kommerskollegium.

Boeing har klagat hos den amerikanska regeringen att både Kanada och Storbritannien subventionerar tillverkningen av det kanadensiska planet Bombardier.

USA:s federala regering föreslår därför en tariff på hela 220 procent för Bombardier. Strafftariffen kommer samtidigt som Kanada och USA förhandlar om det nordamerikanska handelsavtalet Nafta och Storbritannien ska inleda förhandlingar om ett frihandelsavtal med USA efter brexit.

Storbritannien kommer också att lida av tariffen eftersom Bombardiers vingar tillverkas i landet och tusentals jobb är i fara.

Premiärminister Theresa May utryckte sin besvikelse över tariffen i slutet av september. I en tweet skrev hon att regeringen kommer att arbeta för att jobben ska hållas kvar i Nordirland.

Fredagen den 6 oktober föreslog USA:s handelsministerium att tariffen ska höjas med ytterligare 80 procent. Det betyder att tariffen kommer att vara 300 procent för Bombardier.

Globaliseringen och frihandeln äventyras då Kanada och Storbritannien väntas säga upp avtal om anskaffningar från Boeing. Kanada har bland annat beställt F-18 Super Hornet plan av Boeing.

Det här är ett steg i den amerikanska regeringens antiglobaliseringspolitik. ”USA försöker gynna egen industri och sätta käppar i hjulet på utländska konkurrenter”, skriver Svenska Yle i en kommentar.