Ny affärsbarometer från Visma
Hälften av landets småföretagare tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret. Det visar Vismas Affärsbarometer som bygger på en ny undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet. Det innebär att framtidstron är ännu starkare än i höstas, och att den positiva trenden bland småföretagare i Sverige fortsätter.
– Vi ser en fortsatt stark utveckling på marknaden i Sverige. Trots en hel del oro i omvärlden och politisk osäkerhet så har små och medelstora svenska företag medvind. Att deras framtidstro har vuxit ytterligare är ett tydligt tecken på ett positivt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.
Hälften av småföretagen, 50 procent, tror på en ökad försäljning under de kommande sex månaderna. Det är en ökning med tre procentenheter sedan förra undersökningen i höstas, och även en liten ökning jämfört med förra vårens resultat. Bland de småföretagare som tror på ökad försäljning är tillgången till fler försäljningskanaler den mest förekommande anledningen till optimismen, vid sidan av säsongsberoende orsaker. Av de som trots allt tror att försäljningen kommer minska anges ökad konkurrens och minskad intern kapacitet som största skäl.