ABB och Volvo Bussar satsar på snabbladdning

Fr v: Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, och Robert Larsson, divisionschef för Discrete Automation and Motion. Foto: ABB

Volvo Bussar har tillsammans med ABB invigt Sveriges första laddstation för elbussar. Snabbladdaren, med tillhörande system, baseras på det öppna gränssnittet OppCharge och är en referens för framtidens gemensamma affärer.

Den nyligen invigda laddstationen är installerad i anslutning till Volvos depå för elbussar i Arendal och är ett gemensamt referensprojekt mellan ABB och Volvo Bussar. Samarbetet syftar till att tillsammans utveckla och kommersialisera elbussar och elhybridbussar utrustade med system för DC-snabbladdning baserade på öppna standarder. 

ABB Sverige representerades under invigningen av Robert Larsson, divisionschef för Discrete Automation and Motion, Jenny Miltell, produktchef eMobility samt Henrik Holmér, säljansvarig eMobility. Från Volvo deltog Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar och Edward Jobson, miljöchef för Volvo Bussar.

– Vi är glada att få vara med och bidra till hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar och samtidigt tillgodose behovet i städerna som fortsätter att öka. Att minska kostnader och risker vid övergången till elfordon är något som vi, tillsammans med Volvo, vill erbjuda marknaden och samhället. OppCharge, som skapar ett öppet gränssnitt för båda bussar och laddstationer, förväntas dessutom bli en standard för framtiden, säger Robert Larsson.

Demonstrationen av både bussar och laddstation som produkt och system ger en tydlig bild av hur installationen ser ut hos kund. Det maximala utnyttjandet av befintlig elfordonsteknik ska påskynda framväxten av miljöanpassad, utsläppsfri kollektivtrafik i städerna.

– Det känns mycket bra att inviga ytterligare en laddstation som baseras på det öppna gränssnittet för snabbladdning. Här kan både Volvos elbussar och elbussar från andra tillverkare ladda. Med OppCharge kan europeiska städer känna sig trygga i att elbussar och laddinfrastruktur från olika tillverkare är kompatibla med varandra och att man kan undvika inlåsningseffekter. Det skapar förutsättningar för en accelererad övergång till elektriska bussystem i städerna, säger Håkan Agnevall.