Brist på kräm för elbilar i Sverige

Volvos vd Håkan Samuelsson. Foto: Volvo

Det har handlat mycket om el som drivmedel på årets bilmässa i Genève. Uppståndelsen kring framför allt amerikanska Tesla har fått allt fler "gamla" tillverkare att hoppa på eltåget det senaste året.

Tesla, med vd:n Elon Musk i spetsen, har på kort tid och med hjälp av sociala nätverk lyckats skapa en hallelujastämning som bara amerikanerna klarar av. En jämförelse med till exempel Apple och Facebook hamnar inte vid sidan av målet.

Hos de stora etablerade tillverkarna ser bilden lite olika ut. Alla har hybrider, alltså en vanlig förbränningsmotor och en elmotor som klarar en körsträcka runt fem mil, men rena elbilar finns det ganska få av. Förutom Teslas modeller finns Nissan Leaf, nya Chevrolet Bolt, ett par från de tyska tillverkarna och kanske ytterligare någon.

Volvos vd Håkan Samuelsson var så sent som för ett år sedan väldigt tveksam, för att inte säga avvisande, till en helt eldriven Volvo. Men för ett par veckor sedan kom beskedet att en sådan ska finnas på marknaden 2019.

-Räckvidden, infrastrukturen för laddning och kostnaden är tre faktorer som bromsar genombrottet för elbilen. Men utvecklingen på alla tre går åt rätt håll. Vad som talar för elbilen är körbarheten, miljötekniken och själva imagen. Jag tror det är många av våra kunder som vill ha en elbil och det är därför vi utvecklar den, sade han på årets bilmässa.

-Räckvidden måste upp till 500 kilometer, ungefär som en vanlig bil. Att Volvo ska göra en elbil som inte har den räckvidden blir svårt. Målsättningen är att vi ska kunna göra det utan att inkräkta på utrymmet för passagerare och bagage.

Volvo kommer att använda SPA-plattformen för elbilen, samma som de nya modellerna i 90-serien bygger på. Volkswagen kommer däremot att utveckla en helt ny plattform för sina elbilar.

När man här på mässan talar om utvecklingen för elbilar i Sverige handlar det oftast om bristen på laddningsmöjligheter och främst snabbladdningsstationer. Svaret på vem som ska ta huvudansvaret för att utbyggnaden tar fart varierar, men alla är överens om att något måste hända. Väldigt få i hyreslägenheter och bostadsrätter har i dag möjlighet att ladda en elbil, men bristerna finns i hela infrastrukturen. Det hjälper inte heller att en del elbolag tar 90 kronor för att ladda en elbil, vilket ökar milkostnaden dramatiskt.

-Kommunerna måste ta ett större ansvar för de offentliga parkeringarna och företagen måste bygga fler laddningsplatser. Pengarna som staten satsat hittills räcker inte heller långt, säger EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) som sitter i EU-kommittén som det närmaste året ska granska Volkswagens utsläppsfusk.

(TT)