Ny rapport utvärderar produktivitet på arbetsplatsen

Optimering av produktivitet är en utmaning. Foto: Jabra

En ny rapport från Jabra ger en inblick i utvärderingen av produktivitet på arbetsplatsen samt de stora åsiktsskillnaderna bland högre uppsatta chefer kring sin ansvarsskyldighet och framgång.

Effektivisering och produktion är några av de viktigaste prioriteringarna för företag, så många skulle förvänta sig att det viktigaste på den strategiska agendan för de högre uppsatta cheferna är att öka produktiviteten hos medarbetarna. Ändå kommer det fram i rapporten från Jabra, att många företag inte kan bestämma hur man ska hantera problemet med mätning av produktivitet, eller vem som faktiskt är ansvarig för att göra det.

Jabra genomförde djupintervjuer med 688 vd:ar och högre uppsatta chefer i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Danmark. Resultatet publicerades i rapporten "The Technology Paradox: C-suite perspectives on the productivity puzzle", som avslöjar delade meningar bland Vd:ar och högre uppsatta chefer över vem som ska ansvara för produktivitet. Där en tredjedel (31 procent) av de verkställande cheferna sade att det var styrelsens ansvar, samtidigt som över hälften (52 procent) av de högre uppsatta cheferna svarade att Vd:n bör ta ansvar.

Trots att sju av tio företag (71 procent) svarar att mätning av produktivitet är viktigt anser mer än hälften av respondenterna bland de högre uppsatta cheferna (56 procent) att det är svårt att mäta produktivitet. Intressant nog varierade denna siffra markant mellan marknaderna, endast 46 procent av de amerikanska respondenterna svarade att det var svårt att mäta produktiviteten jämfört med 63 procent i Norden.

– Optimering av produktivitet är en av de största utmaningarna för avancerade ekonomier världen över idag, men vår forskning visar att företag inte närmar sig någon möjlighet att lösa problemet på ett strategiskt sätt, säger Holger Reisinger, SVP för Enterprise Solutions på Jabra. Det här är ett problem som kräver ett riktigt ledarskap, men chefer kan inte bestämma vem som är ansvarig. Detta är det första steget mot att förbättra produktivitet, men det måste följas av ett riktigt engagemang tillsammans med medarbetarna om hur de föredrar att jobba.