På SKF:s kapitalmarknadsdag presenteras företagets nya strategiska inriktningen för både industriverksamheten och fordonsverksamheten efter den planerade separationen av fordonsverksamheten från SKF-koncernen. ”Beaktat de olika affärsdynamiker, tillverkningsprocesser, slutmarknader och framgångsfaktorer för industriverksamheten respektive fordonsverksamheten, förväntas betydande värden kunna frigöras genom att de verkar som två självständiga bolag”, skriver SKF i ett pressmeddelande.
– Vi skapar två än mer fokuserade verksamheter med tydligare fokus på specifika möjligheter att öka kundvärdet, ökad tillväxt samt att förbättra effektiviteten och konkurrenskraften, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef.
Nya finansiella mål
De långsiktiga finansiella målen över en konjunkturcykel för SKF-koncernen efter separationen av fordonsverksamheten, det vill säga för industriverksamheten, som presenteras på kapitalmarknadsdagen är:
- Organisk tillväxt: 4%
- Justerad rörelsemarginal: >17% på medellång sikt, >19% långsiktigt
- Kassagenerering: 60%
- Justerad avkastning på sysselsatt kapital (ROCE): 20%
- Nettoskuldsättningsgrad: <2.0x
- Utdelning: 50%
SKF bekräftar även sina hållbarhetsmål att minimera utsläppen i den egna verksamheten till 2030 och uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser i leveranskedjan till 2050.
Industriverksamheten står på en robust grund, framhåller SKF, med ”diversifierade industrivertikaler, en stark geografisk täckning och en eftermarknadsverksamhet som står för mer än hälften av nettoomsättningen”. För att skapa ytterligare konkurrenskraft kommer SKFs Industriverksamhet att blåsa nytt liv i tillväxten inom ”snabbväxande industrier och geografier”, genom att skala upp tjänster och intelligenta lösningar, accelerera verksamheterna inom Specialized Industrial Solutions samt utforska mindre kompletterande förvärv.
Därutöver kommer SKF att fortsätta driva ledarskap inom innovationer genom att differentiera sig med kundanpassad innovation. Slutligen syftar strategin till att ytterligare stärka SKFs affärsdrivna värdekedja genom att slutföra pågående regionaliserings- och optimeringsinsatser av produktionsstrukturen samt fortsatt effektivisering av leveranskedjan.
Finansiella ambitioner för fordonsverksamheten
Efter separationen kommer SKF Automotive kunna styra investeringar till områden med hög tillväxt och gynnsam lönsamhet, samtidigt som en smidigare och mer kostnadseffektiv organisation skapas, i linje med ”god praxis inom fordonsindustrin”. Fokus kommer att vara på att fortsätta ”vinna i ledande segment”, behålla och stärka innovationsledarskapet samt utöka den ”adresserbara marknaden”.
”En slimmad organisationsstruktur och en värdekedja anpassad för fordonsindustrin kommer att öka både tempot och effektiviteten i verksamheten”, summerar SKF.