Humanoida robotar kliver in i bilindustrin

Ett av Renaults showroom. Foto: Wizly-08/Wikimedia Commons
Ett av Renaults showroom. Foto: Wizly-08/Wikimedia Commons

Förra veckan tillkännagav biltillverkaren Renault att de förvärvat en andel i startupen Wandercraft, ett företag som specialiserar sig på ”robotbaserade exoskelett”. Investering tjänar ett dubbelt syfte, uppger branschsajten Challenges. 

Wandercrafts verksamhet är främst inriktad på utveckling av robotar utrustade med artificiell intelligens för personer med nedsatt rörlighet. Denna enhet kan fästas på hela eller delar av kroppen och kan förbättra, stärka eller underlätta arbetsmoment. 

Företaget rör sig dock också gradvis mot robotar för industriell användning. Det är fokus för det nya samarbetet med Renault och utvecklingen av Calvin-roboten.

– Detta kommer att göra det möjligt för oss att accelerera automatiseringen och utveckla robotar anpassade till våra specifika användningsområden inom fordonsindustrin, vilket gör att vi kan dedikera våra team till aktiviteter med högre mervärde och befria operatörerna från mödosamma och oergonomiska uppgifter, säger Thierry Charvet, industri- och kvalitetchef på Renault Group, i ett pressmeddelande. 

Med Calvin-robotarna hoppas den franska tillverkaren kunna öka sin produktivitet "genom en snabbare minskning av produktionstid och kostnader", enligt honom.

Detta är inte första gången en biljätte investerar i robotteknik för att effektivisera sin produktionslinje. I mars förra året tillkännagav Mercedes-Benz en investering på flera miljoner euro i det amerikanska företaget Apptronik, som tillverkar de humanoida Apollo-robotarna. 

Dessa kan användas "för att transportera komponenter eller moduler till produktionslinjen så att Mercedes-Benz produktionspersonal kan montera dem och utföra inledande kvalitetskontroller av komponenterna". Ett annat exempel är Elon Musk planerar att driftsätta 1 000 av sina Optimus-robotar i sina Tesla-fabriker i år.

Sedan Wandercraft skapades 2012 av två ingenjörer har företaget marknadsfört cirka hundra exoskelett, som används på ett antal sjukhus. Startupen siktar nu på att attrahera en ny typ av investerare.