BASF planerar att sälja anläggningar vid sitt huvudkontor i Ludwigshafen

Delar av BASF kemifabrik i tyska Ludwigshafen är till salu. Foto: BASF

BASF SE, Tysklands största kemiföretag, säljer flera av sina produktionsanläggningar vid huvudkontoret i Ludwigshafen, Rheinland-Pfalz. Detta inkluderar anläggningar för produktion av ammoniak, metanol och melamin.

Försäljningen är en del av en större strategi för att sänka kostnader och anpassa företagets verksamhet för att bibehålla sin konkurrenskraft på den europeiska marknaden.

Strukturella förändringar hos kemijätten

Trots att vissa anläggningar stängs ner kommer BASF att fortsätta producera ammoniak och metanol vid andra delar av Ludwigshafener-anläggningen. I samarbete med International Process Plants (IPP), en global ledare inom försäljning av processanläggningar, planerar BASF att sälja och flytta de berörda anläggningarna. IPP kommer att erbjuda dessa anläggningar till kvalificerade köpare som söker effektiva lösningar med lägre kapitalutgifter och snabbare projektgenomförande.

Energisnåla anläggningar till salu

Anläggningarna som BASF planerar att sälja är kända för sin höga grad av energi- och råvarueffektivitet, vilket gör dem attraktiva för företag som vill utöka sina produktionskapaciteter. Ronald Gale, VD för International Process Plants, uttrycker entusiasm över möjligheten att inkludera dessa världsklassanläggningar i sitt utbud.

- De erbjuder betydande möjligheter för företag som önskar att expandera sina befintliga produktionskapaciteter med högeffektiva anläggningar, säger Gale.

Ekonomiska och miljömässiga fördelar

Rüdiger von Watzdorf, Senior Vice President Technology på BASF, betonar att försäljningen av dessa anläggningar inte bara är en ekonomisk åtgärd utan också en hållbarhetsåtgärd.

- Försäljningen av dessa anläggningar erbjuder en mer hållbar och ekonomisk lösning för användning av dessa produktionsmedel och tillför betydande fördelar till den globala processindustrin, säger von Watzdorf.

Detta sker i en tid då BASF rapporterat om minskade intäkter och infört en sträng besparingsstrategi, vilket även ledde till att den långvariga VD:n Dr. Martin Brudermüller avgick.

Denna utveckling visar på BASFs anpassning till en föränderlig marknad och deras strävan efter att bibehålla sin ledande position genom att optimera och modernisera sin verksamhetsstruktur.

Källa: Merkur