Det är som ett knytnävsslag i magen, förklarar Norwegians vd Jacob Schram på en presskonferens när han ska beskriva hur det hårda beskedet från regeringen slår mot bolaget.
Enligt Norges näringsminister Iselin Nybø riktas ett allmänt stöd till flygindustrin. Staten går in och köper upp inrikes flygtrafik på en miniminivå, vilket även Norwegian kan vara med och dra nytta av.
Skuldberg på 40 miljarder
Men det blir inget mer direktstöd till flygbolaget Norwegian, meddelar Nybø. Bland annat hänvisar hon till ett skuldberg på 40 miljarder norska kronor i Norwegians balansräkning.
Norwegian har tidigare i coronakrisen fått tre miljarder i statligt garanterade lån, villkorat av en stor skuldrekonstruktion som genomfördes i maj. Men redan i augusti gick vd Jacob Schram ut och bad om mer stöd.
Vi behöver hjälp för att klara oss genom vintern och till sommaren 2022, säger Schram på presskonferensen.
Han räknar med att sommaren 2021 blir något bättre än katastrofsommaren i år. Prognosen ligger på att kunna nå upp till 50-60 procent av en normal verksamhet. Målet är därefter inställt på sommaren 2022, där man räknar med kanske 90 procent av normala nivåer.
"Inga garantier"
Nu hotar konkurs eller radikala nedskärningar.
Jag utesluter ingenting nu, när det gäller det, när det gäller permitteringar, när det gäller uppsägningar. Jag kan inte utesluta några scenarion, säger Jacob Schram.
Jag har inga garantier på att vi klarar det. Men vi har tro och hopp, tillägger han.
Hur stort behovet är av stöd vill Norwegian inte precisera, men Schram bekräftar att det rör sig om flera miljarder.
I linje med hur det ser ut i andra länder. Det är inga extrema belopp, säger han.
Helt tomt är det ännu inte i kassan tillägger han.
Dialogen med de leasingbolag och långivare som tog över aktiemajoriteten i bolaget i samband med den stora skuldrekonstruktionen i maj fortsätter samtidigt, enligt Schram.