Hanza ökar omsättning och resultat

Foto: Hanza

Kontraktstillverkaren Hanza redovisar en ökad omsättning under tredje kvartalet 2023 och bedömer att tillväxten kommer att fortsätta under 2024. Rörelsemarginalen ökade betydligt och blev den högsta hittills, 9,3 % (6,0).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 miljoner kronor, vilket kan jämföras  med 83 miljoner samma kvartal i fjol.

VD Erik Stenfors kommenterar rapporten:

”Det tredje kvartalet har några kapacitetsmässiga utmaningar på grund av semestrar och är också vårt omsättningsmässigt lägsta kvartal. Därför är vi nöjda med att se en underliggande tillväxt om 10 %.

Genom att skapa ett högre kundvärde attraherar vi nya kunder och möjliggör ett högre resultat. Vi fortsätter att öka vår marginal och i Q3 uppnådde vi koncernens hittills högsta rörelsemarginal om 9,3 %.

I vår planering inför år 2024 kan vi konstatera en fortsatt organisk tillväxt från vår befintliga kundbas. Speciellt noterar vi en ökad efterfrågan i segmentet Övriga marknader nästa år, vilket är tillfredsställande då detta segment har haft en lägre ökningstakt än segment Huvudmarknader.

Organisk tillväxt medför ett behov av ökad kapacitet. Vi säkerställer det främst genom en kostnadseffektiv utbyggnad av befintliga tillverkningskluster, det vi kallar för en modulär utbyggnad. Men vi undersöker också potentiella kapacitetsförvärv och antalet möjligheter har ökat under hösten.”