På tjugo år har Marocko lyckats skapa hundratusentals jobb genom att locka till sig Renault, Stellantis och deras underleverantörer. Framgången förklaras inte enbart av låga arbetskostnader utan också av närheten till Europa och politisk stabilitet. Samt den långsiktiga statliga strategin Emergence, som visade sig bli ett lyckokast.
Enligt sajten Les Echos blev Renaults beslut att bygga en fabrik i Tanger en språngbräda för att ett helt marockanskt ekosystemet för biltillverkning skulle växa fram. Det talas nu om ”det marockanska bilmiraklet”.
Nyligen meddelade också fransk-italienska Stellantis, som är en sammanslagning av PSA, Fiat och Chrysler, att de kommer att investera 300 miljoner euro i sin befintliga fabrik i Marocko. Fabriken tillverkar nu en enklare modell av Peugeot 208. Fabriken har nu en produktionskapacitet på 200 000 fordon per år, en siffra som Stellantis avser att fördubbla genom att lägga till en ny plattform.