Nya Ford Fusion är den första sedanmodellen med drivlinor för såväl bensin- som hybrid- och laddhybriddrift.
Nya Fusion är den senaste modellen i en rad med nyheter från Ford, efter 2010 års Fiesta och 2011 års Focus.
Fusion kommer att lanseras i Nordamerika med modellserierna S, SE och Titanium. I övriga världen blir den en föregångare till nästa generations Ford Mondeo.
Den nya bilen finns i hybrid- och laddhybridversioner och kan fås med två olika fyrcylindriga EcoBoost™-motorer, en vanlig fyrcylindrig motor, ett automatiskt start/stopp-system som stänger av motorn när bilen står stilla, framhjuls- eller fyrhjulsdrift samt ett urval automatiska och manuella sexväxlade växellådor.
1,6-liters EcoBoost-motorn förväntas ge klassens (fyrcylindrig, icke-hybrid) bästa bränsleeffektivitet: 26 mpg (9 l/100 km)i stadstrafik och 37 mpg (6.36 l/100 km) på landsväg. 2,0-liters EcoBoost-motorn – som kombineras med en sexväxlad SelectShift-växellåda™med paddlar, 19-tumsfälgar och fyrhjulsdrift med möjlighet att fördela mer vridmoment till bakhjulen – är prestandaalternativet för Fusion-köparen.
Fusion Hybrid har även en helt ny 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor med Atkinson-cykel, väsentligt mindre än den förra 2,5-litersmotorn men med bibehållna prestanda. Drivlinan förväntas ha bränsleekonomi på 47 mpg (5 l/100km)i stadstrafik och 44 mpg (5,35 l/100km)på landsväg.
Allra bäst bränsleekonomi erbjuder dock laddhybridmodellen Fusion Energi, som lanseras till hösten. Den förväntas ge mer än 100 MPGe ; motsvarande 2,35 l/100km (mile per gallon gasoline equivalent; mätenhet för eldrivna fordon).