VW släpper offroad-modell

Nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack – en bil som erbjuder fyrhjulsdrift som standard. Svensk premiär äger rum i mars/april 2012.

Under de senaste fyra årtiondena har Passat tillverkats i fler än 15 miljoner exemplar. Nu utökar Volkswagen den befintliga modellserien med ännu en specialist: Passat Alltrack. Denna nya version erbjuds i kombiutförande och fyller gapet mellan konventionella Passat Variant och SUV:ar som t.ex. Tiguan.

Passat Alltrack kan på den svenska marknaden fås med en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 211 hk (155 kW), eller med en turbodiesel (TDI), även den med direktinsprutning, med en effekt på 170 hk (125 kW). Båda alternativen är som standard utrustade med 4MOTION 4-hjulsdrift liksom med DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Hur effektiva motorerna till Passat Alltrack är tillsammans med det intelligenta 4MOTION-systemet visas inte minst av TDI-motorn: där ligger förbrukningen på 6,0 l/100 km (158 g CO2/km).

Med sin längd på 4771 mm, är Passat Alltrack exakt lika lång som Passat Variant. Trots skärmbreddarna är bredden densamma – 1820 mm. En jämförelse av de mått som är av betydelse för tuffare förhållanden visar att: jämfört med Passat Variant har markfrigången ökats från 135 till 165 mm. Den främre sluttningsvinkeln har utökats från 13,5° till 16° och den bakre från 11,9° till 13,6°. Rampvinkeln, som också den är av stor betydelse när man kör offroad och avgör hur bilen klarar att köra över toppen på ett krön, har höjts från 9,5 till 12,8 grader.