Nissan nådde sin högsta marknadsandel någonsin

Efter starka framgångar på alla de stora marknaderna nådde Nissan en marknadsandel för september på 4,2 procent som är rekord i Europa och nästan en hel procentenhet mer än 2010. Nissans senaste högsta marknadsandel var 4,1 procent och nåddes i augusti 1995.

Rekordmånaden visar att företaget är på väg att nå ett av målen i sin Nissan Power 88-plan vars syfte är att göra Nissan till det största asiatiska märket i Europa senast 2016.

Försäljningen för september slutade på 73 713 sålda bilar (nästan 17 500 mer mot föregående år) och drevs av en kraftig försäljning av Nissans crossover–sortiment med Qashqai med 23 000 sålda bilar och JUKE med mer än 14 000 sålda bilar (företagets högsta försäljningsvolym för en månad någonsin med nästan 3 000 sålda bilar).

Nu har Nissan nått över halvmiljonstrecket med 521 000 sålda bilar, mer än 117 000 vid samma period 2010.