Mitsubishi ökar mest på tjänstebilsmarknaden

Mitsubishi ökar mest på tjänstebilsmarknaden och BMW körde i maj om Audi och knep tredjeplatsen. Volvo fortsätter att dra ifrån Volkswagen. Det visar de verkliga försäljningssiffrorna i Ynnor Bil 90, som baseras på uppgifter från Statistiska Centralbyrån (SCB).

Statistiken Ynnor Bil 90 baseras på uppgifter från SCB och publiceras månadsvis. 

Sammantaget för de senaste tre månaderna, mars-maj, är tjänstebilstoppen intakt:

1. Volvo, 9 567 bilar, +43,7%

2. Volkswagen, 5 288, +11,8%

3. Audi, 2 262, +22%

4. BMW, 2 067, +56,8%

5. Ford, 1 680, +16,7%

Volvo fortsätter alltså att dra ifrån närmaste konkurrenten Volkswagen. BMW ökar snabbast på topp fem-listan och gick sett enbart till månaden maj faktiskt om Audi, då BMW var tredje störst. 

Allra mest ökade emellertid Mitsubishi, totalt 360 bilar och +85,6%. Men även Nissan (527 bilar, +59,2%) och i Tyskland krisande Opel (530/+57,7%).

Sämst under 90-dagarsperioden gick det för Renault (687/-34,2%), Honda (224/-20,3%) och Citroën (330/-1,2%). 

Intressant att notera är också att det går bättre för krisande Saab än vad man skulle kunna tro. Trots stillastående fabriker har Saab ökat sin försäljning med 4,4% under perioden till 997 bilar. Det gör att Saab totalt ligger på en åttonde plats.

Bland privatköparna är läget däremot värre för Saab, som där ligger på 20:e plats. Men ändå har märket ökat försäljningen med 44,9 % de senaste tre månaderna.