Flera biltillverkare, däribland Volvo, har ställt in  produktionen vid sina anläggningar i Japan som en följd av  jordbävningskatastrofen. Bilföretagen Honda, Nissan och Toyota ställer in all sin produktion, rapporterar nyhetsbyrån Kyodo.
 
Även AB Volvos samtliga fyra fabriker i Japan har stängts.
 
Det är en växellåds-, en motor- och en lastvagnsfabrik samt ett gjuteri där produktionen stoppats.
 
Alla fyra fabrikerna ligger i Tokyo-området.
 
-Det går inte att säga hur länge de kommer att vara stängda, säger Mårten Wikforss, presschef på AB Volvo.
 
-Byggnaderna måste inspekteras och gås igenom i detalj, men med tanke på  de risker som finns brukar japanska byggnader vara välbyggda.
 
Ekonomiskt behöver produktionsstoppet inte bli alltför dramatiskt eftersom efterfrågan för närvarande varit mycket låg.
 
-Vi har haft väldigt låga produktionsvolymer, så därför är det ingen stor påverkan ekonomiskt, säger Mårten Wikforss.
 
I vilken utsträckning försäkringar skyddar eventuella materiella skador och ekonomiska konsekvenser är i dagsläget oklart.
 
Mårten Wikforss står i ständig kontakt med Japan och i den överblick han  trots sviktande kommunikationer hade fått på lördagen så verkar ingen  av Volvo-medarbetarna har skadats fysiskt.
 
Det handlar dels om runt 115 personer med svensk anknytning och deras  familjer, dels om de 10 000 japaner som jobbar inom Volvo-sfären.
 
Totalt har AB Volvo 150 återförsäljare i landet och de flesta, utom en,  tycks ha klarat byggnader och anläggningar utan större skador. Det är  den som ligger i Sendai, med ett 100-tal anställda, som fått mycket  omfattande skador.
 
Produktionen i en av Svenska Autolivs tre fabriker i Japan har legat  nere sedan på fredagen och kommer att ligga nere tills vidare.
 
Orsaken är inte skador, fabriken har endast fått vad som kallas  kosmetiska skador, utan problem med strömförsörjning och  kommunikationer.
 
-Strömmen har kommit tillbaka men myndigheterna prioriterar andra  mottagare, vilket är logiskt, säger informationschef Mats Ödman.
 
Totalt har Svenska Autoliv närmare 1 700 anställda i Japan, men ingen har kommit till fysisk skada.
 
-Vi har klarat oss bra, säger Mats Ödman.
 
Stena Bulk hade tre fartyg i området när skalvet och vågen drog in.
 
Ett av dem, Stena Chiron, låg vid oljeterminal i Yokohama och lastade brännolja när vågen kom.
 
-Vi hade först ingen kontakt med dem, men nu har jag talat med kapten  ombord och han beskriver det hela som en omskakande upplevelse, säger  Ulf Ryder, vd på Stena Bulk.
 
Varningen för tsunamin kom sent till befälet ombord på fartyget, men man  hann förbereda sig bland annat genom att slacka på förtöjningslinorna  och ha motorerna i gång.
 
Fartyget klarade sig och lämnade hamnen efteråt.
 
-Hon går nu till en kinesisk hamn och där får vi inspektera eventuella skador.
 
Stena Bulks andra två fartyg låg ute till havs och klarade sig utan problem.
(TT)