Saab Automobile nådde sitt försäljningsmål i fjol. Men på sikt är loppet kört för biltillverkaren, bedömer en tung bilindustriexpert.
I början av 2010 kom Saabledningen med en försäljningsprognos på 60 000 bilar. Verkligheten såg annorlunda ut. Två rejäla nedrevideringar följde. Från 45 000 i augusti till 30 000-35 000 i oktober. Slutsiffran blev 32 048 bilar.
Enligt Spyker cars vd, Victor Muller, var en av förra årets största utmaningar att fylla på lagren hos återförsäljarna runt om i världen. En annan orsak till den låga försäljningen anses vara att leveranserna inte kom i gång som önskvärt förrän tredje kvartalet.
TT: När går det att se om Saab är en överlevare på sikt eller inte?
-Det går inte att säga utan att kunna se in i Saabs affärsplan. Men det är inte inga hållbara försäljningssiffror i längden. Man kan inte leva på de här nivåerna och Saab har ju inte alls nått de uppsatta målen, svarar Christer Karlsson, professor i industriell produktion vid Copenhagen Business School i Köpenhamn.
-Saab klarar sig just nu tack vare sålda verktyg och sådant, men i nuvarande struktur har de inga möjligheter att leva in i nästa bilgeneration.
TT: Så när kommer sanningens ögonblick?
-I bästa fall kan det dröja upp till tre år. Men kanske två år. Saab har inte resurser att utveckla en ny produktgeneration, det kostar flera miljarder kronor.
(TT)