Google renodlar satsningar på AI och skrotar andra projekt

Foto: The Pancake of Heaven!/Wikimedia Commons

Google hårdbantar sina forskningsprojekt i inkubatorn Area 120, hälften av dem kommer att skrotas. Företaget vill i stället helhjärtat satsa på AI-projekt. Anställda vars projekt nu stoppas får själva försöka hitta nya uppdrag inom Google-koncernen innan slutet av januari 2023. Annars sägs de upp.

Nyheten om budgetnedskärningarna bland FoU-projekten kommer från TechCrunch men har senare bekräftats av Google. Men beskedet kommer knappast heller som en överraskning. Sundar Pichai, Alphabets vd, öppnade dörren till budgetnedskärningar nyligen när han meddelade att företaget måste bli 20 procent effektivare.

Area 120 beskrivs som en in-houseinkubator för nya experimentella produkter. Flera produkter har släppts inom Area 120 efter en tid i inkubatorn, däribland GameSnacks som nu är integrerat i Google Chrome, Tables (Google Cloud), AdLingo (en konversationsannonseringsplattform tillgänglig på Google Cloud), videoplattformarna Tangi och Shoploop (kopplade till Google Search respektive Google Shopping), Touring Bird (en reseapplikation) samt den tekniska underhållsplattformen Byteboard, som är en av få divisioner som blivit självständiga.

Ett av de sju projekten som fasas ut har redan sett dagens ljus. Det handlar om en tjänst som hjälper contentskapare att ta fram digitala skyltfönster för att lättare kunna marknadsföra sina produkter. De övriga sex har inte blivit verklighet. Det handlar bland annat om tre klimatrelaterade projekt som nu alltså kommer att förpassas till historiens papperskorg.

Från och med nu kommer Area 120 som sagt fokusera på projekt relaterade till artificiell intelligens och inte längre mer generellt skapandet av nya produkter inom Google. "Vi meddelade nyligen att Area 120 kommer att ändra sitt uppdrag till att fokusera på projekt, som Googles betydande investering i artificiell intelligens resulterat i och som har potential att lösa användarproblem”, säger en företrädare för Google till TechCrunch.