Om fem år arbetar vi i zoner – eller på kafé

Kontoren kommer att fungera lite som dagens tv-studios eller en gympahall, där man kan snabbt kan flytta runt möbler, säger den prisbelönte arkitekten Thomas Eriksson, vid ett seminarium på mässan Stockholm Furniture and Light Fair.

Att fundera på hur vi kommer att arbeta i framtiden är Eriksson inte ensam om. Globalisering, digitalisering och klimatmedvetenhet har stor effekt på näringslivet. Och gruppen som kallas millennials, ofta definierad som personer födda mellan 1982 och 1995, tar större plats på arbetsmarknaden och för med sig vanor och krav som kan vara utmanade.

Digitala nomader

2025 kommer millennials-generationen att stå för 75 procent av den globala arbetskraften, konstaterar industridesignern Niklas Madsen.

Han har grundat Superlab i Helsingborg och tillsammans med möbeltillverkaren Edsbyn dragit igång ett projekt för att ta reda på hur nästa generations arbetsplats kommer att se ut.

Millennials är digitala nomader, de vill vara flexibla och är vana vid att till exempel sitta på kafé och jobba.

För den något äldre generationen – som ofta associerar en arbetsplats med fasta tider, ett eget skrivbort och kanske en utprovad, ergonomisk kontorsstol – kan det sticka i ögonen att plötsligt få en kollega som kräver sådan flexibilitet.

Den stora utmaningen nu är att skapa arbetskulturer där den analoga och den digitala generationen kan mötas och samarbeta. Man måste avdramatisera det här med att någon plötsligt sätter sig i loungen eller i pentryt, säger Madsen.

En variant som flera bolag redan anammat är att skapa zoner i stället för personliga arbetsplatser. Edsbyns monter på möbelmässan bestod av en zon för tyst och koncentrerat eget arbete, en zon för samarbete och en lounge för möten och sociala stunder.

Med zoner blir kontoret mer av ett arbetsverktyg för att personalen bättre ska kunna utföra sitt arbete. Det gäller att noggrant utvärdera de anställdas behov.

Lätta möbler

Hur rent fysiskt kommer då de nya kontoren att se ut?

Tänk skåp för personliga tillhörigheter, lätta möbler som enkelt går att flytta runt samt inbyggd teknik som artificiell intelligens. Återvunna material kan dominera möblerna, liksom ljudabsorbenter. Stolarna är säkert fortsatt ergonomiska, men kanske designade för flera användare – med personliga inställningar.

Och de lär stå i mindre lokaler. I en snabbrörlig värld vet få företag hur stor deras arbetsstyrka kommer att vara några år framöver. Därför har det blivit mer vanligt med korta hyreskontrakt för kontorslokaler.

De flesta bolag vill att kontoren ska vara profilerade och se ut som Googles, men det vill inte fastighetsägarna för de vet inte om de tappar sina hyresgäster om ett par år. Allt är inne i ett stort paradigmskifte, konstaterar Madsen.

TT: Hur viktigt är det då att framtidens kontor speglar ett företags själ?

Jätteviktigt, både för att behålla och locka ny arbetskraft. Ett företag måste kommunicera vad det står för och tror på i lokalerna.

Rutschkana och djungel

För ett bolag som klädtillverkaren Patagonia, som gjort det till sitt signum att de anställda får ta ledigt och surfa om vågorna är bra, är det således prioriterat att ha plats för surfbrädor på kontoret i Ventura i Kalifornien.

Andra omskrivna signaturkontor är sökjätten Googles i Zürich, som bland annat har en rutschkana och en djungel-lounge med över 100 olika typer av plantor, samt teknikjätten Apples runda ufo-liknande högkvarter i Cupertino i Kalifornien.

Men det går att skapa vi-känsla på enklare sätt, genom avslappnande spel eller genomtänkta teman på mötesrum. Och för de flesta anställda är tillgången till tystnad viktigast för kreativiteten, visar forskning.

Ljud är en jättestor faktor när man designar kontor i dag. Människor har ofta svårt att koncentrera sig i öppna landskap, säger Madsen.

Forskning visar att man kan arbeta med att tillföra ljud i stället för att absorbera. Det kan låta märkligt, men det går att slå ut vissa frekvenser och skapa en ljudbild som är mer behaglig kognitivt att vistas i.