Volvo Penta levererar till Kustbevakningen

Den svenska kustbevakningen väljer att installera Volvo Pentas IPS-system i en helt ny fartygstyp för bland annat sjöräddning och gränskontroll. Med IPS-systemet ska kustbevakningen kunna sänka bränsleförbrukningen för de nya fartygen med uppemot 30 procent.

Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta sålt över 10 000 enheter av IPS-systemet med framåtriktade propellrar. Systemet, som idag finns över hela världen, ska kunna minska bränsleförbrukningen för planande båtar med uppemot 30 procent jämfört med traditionell rak axel och vattenjet, samtidigt som båtens prestanda och manöverbarhet förbättras. Argument som vägde tungt när kustbevakningen i Sverige tog beslut om vilket drivsystem som skulle väljas för fem fartyg av den nya fartygstypen KBV 312, som kommer att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och sjösäkerhetsarbete.

Ordern till Volvo Penta består av totalt 15 stycken kompletta IPS-system. Varje fartyg kommer att drivas av tre stycken Volvo Penta D13 motorer med IPS-drivsystem (3xIPS1050) som ger en framdrivningseffekt motsvarande en axelinstallation på 3 150 hästkrafter per fartyg.

Fartygen - som byggs av varvet Baltic Workboats i Estland – blir 26,5 meter långa och 6,2 meter breda och får en toppfart på över 30 knop. KBV 312 är halvplanande och byggs i aluminium.

Förutom att IPS-systemet uppfyller kustbevakningens och varvets stränga krav på funktion och bränsleeffektivitet, så har systemet låga utsläppsvärden när det gäller NOX och kolväten, där D13 redan idag uppfyller 2013 års lagkrav.